AHMED HAMDİ AKSEKİ
01 Ocak 1970
(1887-1951) Din âlimi, Türkiye Cumhuriyeti'nin üçüncü Diyanet İşleri başkanı.
Akseki'nin Sülles (Güzeisu) nahiyesinde doğdu. Babası Güzeisu Camii imamı Mahmud Efendi'dir. Bes altı yaşlarında iken Kur'an okumaya başladı. İlk Arapça derslerini nahiyedeki iki medreseden biri olan Mecidiye Medresesinde Abdurrahman Efendfden aldı. On dört yaşına geldiğinde babası onu Ödemiş'e götürerek Karamanlı Süleyman Efendi Med-resesi'ne verdi. Orada Gerçekli İsmail Hasib Efendi ile Aksekilİ Hacı Mustafa Efendi'den medrese öğreniminde temel derslerden olan Arapça. Farsça, akaid, fıkıh, tefsir ve hadis dersleri okudu. Tahsili müddetince bir yandan da mühür kazıyarak geçimini sağladı.
1905'te İstanbul'a giderek Fâtih dersiamlarından Bayındırlı Mehmed Şükrü Efendi'nin derslerine devam etti ve 1914'te ondan icazet aldı. Bu arada o dönemin ünlü dersiamlarından olan Tokatlı Hacı Şâkir Efendi ile Aksekili Hacı Mustafa Hakkı Efendi'den özel dersler aldı. Ayrıca Mehmed Akif ten Mucqilakât-ı Seb'a başta olmak üzere Arap edebiyatı ile ilgili bazı metinler okudu. Bir taraftan medrese tahsilini sürdürürken diğer taraftan da Dârülfünun'un Ulûm-i Âliyye-i Dîniyye Şubesi'ne girdi. Dördüncü sınıfa geçtiğinde bu fakültenin lağvedilmesi üzerine Dârülhilâfeti'l-Aliyye Medresesi'nin yüksek kısmına nakledildi ve son sınıfı burada okuyarak icâzet aldı. Daha sonra Medresetü’l-Mütehassısin’in Felseve, Kelam ve Hikmet-i İlahiyye Şubesi’ne girdi. Buradan birincilikle mezun oldu. Ruus imtihanını kazanarak dersiam olduğu sırada otuz iki yaşındaydı.
1908’den sonra yazı hayatına başlayan Ahmed Hamdi Akseki’nin bazı makaleleri Beyrut ve Mısır gazetelerince iktibas edildi. Balkan Harbin’den önce Sebilürreşad mecbuasının Bulgaristan ve Romanya muhabirliğini yapan Akseki, Bulgaristan’ı dolaşarak müslümanları irşad etti ve intibarını Bulgaristan Mektupları adı altında bu mecmuada neşretti. Medresetü’l Mütehassısin’in son sınıfında iken Heybeliada’daki Mekteb’i Bahriyye-i Şahane’ye din dersleri, din felsefesi ve ahlak dersleri hocası olarak tayin edildi. [684] Aralık 1916 Kasım 1918 tarihleri arasında muhtelip zamanlarda Aksaray Pertevniyal Valide Sultan, Dolmabahçe, Üsküdar Mihrimah Sultan ve Hırka-ı Saadet camileri kürsü şeyhliklerinde bulundu. Ağustos 1919’da Medresetü’l-İşad’ın Vaizin Şubesi tarih felsefesi müderrisliğine tayin edildi ve aynı yıl eylül ayında bu görevi içtimaiyat müderrisliğine çevrildi.
Milli Mücadele için Anadolu’ya geçen Ahmet Hamdi yazı, vaaz ve konferaslarıyla Anadolu harekatını desteklemiştir. Ocak 1922-Kasım 1923 tarihleri arasında Ankara Lisesi ulüm-i diniyye muallimliği yaptı. Bu görevi yürütürken Umur-ı Şer’iyye ve Evkaf Vekaleti Tedrisad Umum Müdürlüğü’ne tayin edildi. [685] Bu sırada medreselerin müfredat programlarını ıslah etmiş, hazırladığı rapor ve layihalar ile Darülhilafe medreselerinin sayısı onüçten otuz sekize çıkarılmıştır.Şer’iyye Vekaleti’nin ilgası üzerine Darülfünun İlahiyat Fakültesi hadis ve hadis tarihi müderrisliğine getirildiyse de [686] aynı tarihte Diyanet İşleri Reisi Rifat Börekçi’nin isteği üzerine,Diyanet İşleri Reisliği Hey’et-i Müşavere azalığına tayin edildi.Bu görevi sırasında Elmalılı Hamdi Yazır’ın Hak Dini Kur’an Dili adlı tefsiri ile Sahih-i Buhari Muhtasarı Tecrid-i Sarih Tercemesi ve Şerhi’nin yayıma hazırlanmasında büyük hizmet gördü.1920 yılında kurulan Tarikat-ı Selahiye Cemiyetin faaliyetlerine katıldığı ithamıyla 1925’te Ankara İstiklal Mahkemesi’nde yargılandı.Cemiyetle ilgisi bulunan on bir kişinin idama,birçoğunun da ağır hapse mahkum edildiği mahkemede suçsuz bulunarak beraat etti.1939’da Diyanet İşleri reis muavinliğine ve M.Şerefettin Yaltkaya’nın ölümü üzerine 1947’de Diyanet İşleri reisliğine getirildi.Bu vazifede iken 9 Ocak 1951 tarihinde Ankara’da vefat etti ve Cebeci Asri Mezarlı’ğına defnedildi
Bekir Sıtkı Sencer, Akseki’nin vefatına şu tarihi düşürmüştü: İrcii fermanı geldikte Diyanet Başkanı/Azm-i Ukba eyledi mağfur ola mesrur ola/Kudsiyan cevher le tanzim ettiler tarihini/Aksekili Hamdi Efendi’nin durağı nur ola. [687]
Arapça,Farsça ve İngilizce bilen Ahmet Hamdi Akseki son derece zeki, ileri görüşlü,devrindeki gelişmeleri takip eden,kendini devamlı olarak yenileyen ve taklide karşı olan bir din alimidir.Müsbet ilimlere,akılcı anlayışa ve felsefi düşünceye ilgi duymuş,bir kısım filozofları bu açıdan incelemiş ve İslami bakımdan tenkit etmiştir.Saltanat,Meşrutiyet ve Cumhuriyet dönemlerini yaşayan bir alim ve fikir adamı olarak müslüman Türk toplumunun uğradığı sosyal ve kültürel değişikliği yakından takip etmiş,eser ve makalelerinde bu konuda isabetli teşhis ve tahlillerde bulunmuştur.İktisadi,siyasi,kültürel ve ilmi bakımdan geri kalmış İslam toplumlarının her alanda gelişme ve ilerlemeleri için hayatı boyunca gayret sarfetmiştir.Bu gaye için Kur’an’ı ve hadisi esas alarak İslami ilimlerin canlandırılmasını,gelişmelerin ışığında İslami müesseselerin yeniden düzenlenmesini gerekli gören Akseki,Mehmet Akif ve arkadaşları gibi,bir taraftan hurafe ve batıl inançlarla diğer taraftan da dini Batı kalıpları içinde değerlendirerek modası geçmiş bir müessese şeklinde gösterip İslam’a hücumda bulunanlarla mücadele etmiştir.Batı emperyalizminin İslam dünyasının parçalanması için kurduğu plan ve sürdürdüğü gayretlere dikkatleri çekmiş.Garpçılık ve milliyetçilik hareketlerine karşı çıkarak müslüman toplumların kurtuluşu için İslam birliği fikrini savunmuştur.
Kur’an’ı Kerim’in Türkçe tercümesiyle namaz kılınması yönündeki temayüllere karşı gerek Hey’et-i Müşavere azalığı sırasında takındığı tavizsiz tavrı [688], gerekse Diyanet İşleri reis muavinliği sırasında,bu yönde bir kanaate sahip bulunan reis Şerefettin Yaltkaya’nın isteği üzerine hazırladığı raporda böyle bir uygulamanın dini ve ilmi hiçbir dayanağı bulunmadığını ortaya koyarak karşı tavır alması [689], ilmi ve dini gayret ve cesaretinin bir ifadesi olarak değerlendirilmelidir.Ahmet Hamdi Akseki,verdiği eserlerle halkın uzun süre ihmal edilen dini bilgiler ihtiyacının karşılaşmasında da büyük hizmet görmüştür. [690]
Eserleri
1) Ruh ve Bekayı Ruh A.Hamdi Akseki bu eserinde ruh meselesini,İlkçağ Yunan düşüncesinden Thales ve İyonya mektebi filozoflardan başlayarak müslüman filozof larından başlayarak müslüman filozof ve mutasavvıfların bu konudaki görüşlerini de ele alop tenkiy etmiş,daha sonra bazı çağdaş filozofların ve materyalistlerin delillerinin ayrı ayrı münakaşasını yaparak sonunda kendi görüşlerini ortaya koymuştur. Eser, Maarif Vekaleti Telif ve Tercüme Heyeti’nce neşredilmek üzere satın alınmış ancak yayımı gerçekleşmemiştir.
2) İslam Dini.Türkiye’de en çok okunan dini bilgiler el kitabı olup şimdiye kadar 1.5 milyon dolayında basılmıştır. [691]
3) Peygamberimizin Vecizeleri.Önsözünde hadisi inkar edenlere karşı uzun müdafaalar ortaya koyduğu bu eseri de basılmıştır. [692] Peygamberimizin Vecizeleri.önsözünde,hadisi inkar edenlere karşı uzun müdafaalar ortaya koyduğu bu eseri de basılmıştır.(1945)
4) Mezahibin Telfiki ve İslam’ın Bir Noktaya Cem’i.Talebeliğinde Reşid Rıza’dan tercüme ettiği bu eser de neşredilmiş [693], daha sonra Hayreddin Karaman tarafından sadeleştirilerek bazı notlarla birlikte İslam’da Birlik ve Fıkıh Mezhebleri adıyla yeniden basılmıştır. [694] Bir kısmı defalarca basılan diğer eserleride şunlardır: Dini Dersler [695]: İslam Dini Fitridir [696]: İslam Dini Tabii ve Umumi Bir Dindir. [697]: Ahlak Dersleri [698] Askere Din Kitabı [699]; Yavrularımıza Din Dersleri [700]; Köylüye Din Dersleri [701]; Düşmana Karşı (1979); Yeni Hutbelerim [702]; Ve’l-asr Suresinin Tefsiri [703] Değişik yerlerde yayımlanan makale türündeki yazılarını ihtiva eden eserleri ise şöyle sıralanabilir: Ramazan Armağanı [704]; Peygamberimiz Hz.Muhammed ve Müslümanlık (1934); Akaid-i İslamiyye: Ulema-i İslamiyyeye Bir Sual ve Abdullah Guvilyam Efendinin Cevabı [705]; Garanik Meselesi veya Hatem’ül Enbiya Hakkında En Çirkin Bir İsnadın Reddiyesi (1922); Namaz surelerinin Türkçe Terceme ve Tefsiri [706]; Bir Misyonerle Muhasebe; Bulgaristan Mektupları; Gazali’nin Ruh Nazariyesi; İslam’da İktisad ve Tasarruf (1932); Bilinmesi Elzem Hakikatler (1916); Prophet Muhammed [707]; A Study on Prophet Muhammed 2.bs.Ankara 1959; İslam Alemi’nin Gerileme Sebepleri [708], Ahmed Hamdi Akseki’nin yayımlanmamış olan eserleri de şunlardır; Namaz ve Kuran;Kur’an-ı Kerim Radyo ve Gramofon; İslam’da Resim ve Süretin Mahiyeti;Hızır Hakkında;Kudret-i İlahiyye ve İrade-i Cüz’iyye;ihlas Suresi Tefsiri; Ölüm Nedir; Ahlaki Umdeler; Teravih Namazı; Kurban Nisabı; İbn Sina Felsefesi ve Tacü’l ‘arus ile Reful-melam tercümeleri. [709]
Bibliyografya
1) Veli Ertan Ahmet Hamdi Akseki, İstanbul 1988;
2) a.mlf..Ahmet Hamdi Akseki (1877-1951) Yeni Defne sy.28 İstanbul 1983 s. 26, 29;
3) Hayreddin Karaman, İslamda Birlik ve Fıkıh Mezhepleri [710] Ankara 1974, Birkaç söz;
4) İsmail Kara, Türkiye’de İslamcılık Düşüncesi,İstanbul 1987 2,187, 259;
5) Vehbi Vakkasoğlu,Osmanlıdan Cumhuriyete İslam Alimleri, İstanbul 1987 s.179, 206;
6) Kamil Miras, Yeni Diyanet İşleri Reisi Prof. Ahmed Hamdi Akseki, İslam Türk Ansiklopedisi Mecmuası 2. nr.70, s.6, 9;
7) Ahmed Hamdi Akseki’nin Hayatı, Asrın Dini müslümanlık, sy. 21. Ankara 1963, s. 17, 20;
8) Hikmet Bayur, İbadet Dili,Necati Lugal Armağanı, Ankara 1968, s. 151, 158;
9) İrfan Yücel, Ölümünün 33. Yıldönümünde Kendi Kaleminden Ahmed Hamdi Akseki, Diyanet Gazetesi, sy. 299, Ankara 1984, s. 14, 16, 27;
10) Ahmet Hamdi Akseki, ae., sy. 336 (1987), s. 14, 16;
11) Hasan Aksoy, Akseki, Ahmed Hamdi, TDEA, 1, 95, 96. [711]