« Ana Sayfa »      « İlkelerimiz »

BAŞBUĞ TÜRKEŞ

ELMALILI HAMDİ YAZIR MEÂLİ

İrfan YÜCEL

Alparslan TÜRKEŞ

Alparslan TÜRKEŞ

Seyid Ahmed ARVASÎ

Ayhan TUĞCUGİL

M. Metin KAPLAN

Namık Kemal ZEYBEK

Prof. Dr. İBRAHİM TELLİOĞLU

21 Şub

2011

Tarık Buğra’nın Öyküleri ve Öykücülüğü

Turan Karataş 01 Ocak 1970

Özet: Türk romancılarının iyileri arasında yer alan Tarık Buğra (1918-

1994), yazarlığının ilk döneminde öykü türündeki eserleriyle de ilgi

uyandırmıştır. Yazdıklarından kazandığı parayla hayatını sürdüren yazar,

öykü telifine verilen paranın az oluşu nedeniyle, bir süre sonra öykü

yazmaktan vazgeçmiştir. Buğra’nın öyküleri, ilkinden sonuncusuna

kadar, belli bir edebi kıymeti haiz metinlerdir. Çeşitli dergi ve gazetelerde

yayımlanan 82 öyküsünden ancak 56’sı kitaplaşabilmiştir. Bugün

hâlihazırda okur huzuruna çıkan tek öykü kitabında (Yarın Diye Bir

Şey Yoktur) Buğra’nın kendi seçtiği 34 öykü yer almaktadır. Tarık

Buğra, daha çok “durum” öyküleri yazmıştır. Hemen bütün öykülerinde

değişen ve durmadan yenilenen bir hayatın sıkıntılarını anlatan yazar,

her halükârda bu yeni dünyanın dışında kalanları da sevebileceğimizi

söyler. Buğra’nın öykü kişileri birbirine benzer. Bu dar kadroda

“huzursuz”, “sıkıntılı” ve “yalnız” insanlar çokluktadır.

Anahtar Kelimeler: Tarık Buğra, öykü, öykü yazarlığı, Buğra’nın öyküleri.

Çıraklığı Olmayan “usta”

Romanları, roman türündeki ünü Tarık Buğra’nın kimi yönlerini ya da uğraşlarını

gölgelemiştir denebilir. Edebiyat tarihimizi gözden geçirdiğimizde benzer

durumda olan yazar veya şairlerle karşılaşabiliriz. Tarık Buğra çok yönlü

bir yazardır. Gazete spor muhabirliği, fıkra muharrirliği, senaristliği, tiyatro

yazarlığı ve eleştirmenliği gibi fazlaca bilinmeyen kalem uğraşları ve bunun

sonucunda ortaya konan yazı mahsulleri vardır. Ama onu meşhur eden,

edebiyatımız içinde ona önemli bir mevki kazandıran yönü, kuşkusuz romancılığıdır.

Böyle olunca, Tarık Buğra’nın bilhassa yazarlığının ilk döneminde

emek verdiği, çoğu vasatın üstünde, dahası içlerinde iyi örnekler bulunan

öyküleri, romanlarının gölgesinde kalmıştır. Bu, çok zaman, öykünün

maruz kaldığı bir talihsizliktir.

Tarık Buğra, genel duruma bakıldığında, bilhassa öykü bağlamında, ilk kalem

mahsullerini yazmakta ve yayımlamakta geç kalmış, yani edebiyat âlemine

gecikmeli olarak dahil olmuştur. Onun öykü yazma serüveni, İstanbul

Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünde öğrenci

olarak kayıtlı bulunduğu yıllarda (1947-1950) başlar. Adını andığımız bölümde

çıkmakta olan Zeytin Dalı için dergi yöneticisi Doç. Dr. Mehmet Kaplan,

evvelden tanıştıkları Buğra’dan bir hikâye ister. “Büyük romanlar hayal

eden genç yazar için hikâye yazmaktan kolay ne var”dır (Ayvazoğlu 1995:

44). Bu türdeki ilk ürünün, yazarın kendi tabiriyle “gedik doldurmak için”

yazılan ve tuhaf bir yayla hikâyesi olan bu ilk tecrübenin öyküsü şöyledir:

Hikâye yazmak da bir şey mi? Geçiyorum denize bakan bir boş odaya

[Edebiyat Fakültesi’nin o zaman Fındıklı’daki binasında]… ve…

başlıyorum arpacı kumrusu gibi düşünmeye!/ Anlıyorum ki, daha hikâyenin

ne olduğundan bile haberim yok: Eserim meserim bulunmasa

da, ben romancıyım… tiyatro yazarıyım ben! Kafamda, hülyalarımda

öyleyim ben.. ve, ne kadar vızıltı saysam da hikâye nanay!..

Dan diye anlıyorum bunu; yediremiyorum ama: Ikınıyor, sıkınıyor ve

üç saat sonra “Kekik Kokusu” diye bir şaheser yumurtluyorum. Güzel

mi, çirkin mi, saçma mı sapan mı? Bakmadan.. bitti ya.. koşturuyorum

Kaplan beye. Tablo hâla gözümün önündedir:/ Kış ikindisinin

loşluğundan, tepedeki ampulle pek kurtulamayan odada, daha o

günlerde bana arkadaşça davranan Kaplan, şaheserimi kendine has

sabırla okuyor, bitirince de; “I’ıh” diyor ve ekliyor: ‘Sen hikâye yazamazsın!’

(Buğra 1979: 379-380).

Tarık Buğra’nın, başarısız bu ilk deneyimden sonra, hayal kırıklığı yaşamak

yerine, aksine daha bir istekle, biraz da Kaplan’a inat, sanki onun iddiasını

yanlış çıkarmak için öykü yazmağa oturduğunu görmekteyiz. ‘Hikâyeci Tarık

Buğra’nın doğuşu da bu hırslanmak sayesinde olur. Öyküdeki ilk kalem tecrübesi

olan Kekik Kokusu’ndan hemen sonra, şüphesiz Kaplan’ın da kışkırtmasıyla

yazılan “Oğlum” (sonra “Oğlumuz”, Cumhuriyet, 18 Şubat 1948),

Cumhuriyet gazetesinin açmış olduğu yarışmada hem yazarına ikincilik ödülü

kazandırmış hem de bir iş kapısı aralamıştır ona. Denebilir ki, böylece Buğra,

çıraklık/ acemilik dönemi yaşamadan ustalar arasına katılan bir yazar olmuştur.

Tarık Buğra, “Oğlumuz”la tabir yerindeyse büyük bir sükse yapmıştır. Basında

geniş yankılar bulmuştur bu yeni imzalı öykü. Yazarın, birdenbire bir

öyküyle edebiyatımızdaki yıldızı parlamıştır denebilir. Yusuf Ziya Ortaç, yeniden

çıkaracağı Çınaraltı dergisi için Buğra’dan her hafta bir hikâye ister.

“Oğlumuz” müellifi başlangıçta bu teklife kaçamak cevaplar verir. Çünkü,

“Aslında genç yazarın hâlâ hikâyecilikte gözü yoktur” (Ayvazoğlu 1995:

48,49). Ama çarnaçar razı olur. İyi ki olur, edebiyatımız yeni, iyi eserler kaKarataş,

zanacak, yazarı da her öykü için o zamanın parasıyla 15 lira telif ücreti alacaktır.

Usta yazar Sait Faik’in Varlık’tan öykü başına 7,5 lira aldığı bir zamanda,

büyük paradır 15 lira.

Bundan böyle (Şubat 1948’den sonra) Tarık Buğra’nın öyküleri Zeytin Dalı

(3), Çınaraltı (6), Hisar (14), Milliyet (60), Beş Sanat (3), İstanbul (3), Nokta

(2), Küçük Dergi (2), Yenilik (2) gibi yayın organlarında görünür. Yazarın

birer öyküsü de Dost, Seçilmiş Hikâyeler, Yeditepe, Yücel dergilerinde çıkmıştır.

“Hikâyeden Ekmek Çıkmaz” mı?

Tarık Buğra’nın elimizde bulunan (yayımlanan) toplam 82 öyküsü 1948 ile

1969 yılları arasında dergi ve gazetelerde çıkmıştır. İlk öykü: “Kekik Kokusu”

(Zeytin Dalı, sy. 2, Şubat 1948), son yayımlanan öykü ise “Bir Genel Müdür”

(Hisar, sy. 61, Ocak 1969) adını taşır1. Şurası önemlidir, bu toplamın

yaklaşık üçte ikisinden fazlasının 1948, 1949, 1950, 1951 ve 1952 yıllarında

yayımlandığı2 düşünülürse Tarık Buğra’nın öykü yazarlığı kısa bir döneme

münhasır kalmıştır. Bu tarihten 1969’a kadar geçen süre içinde yazarın telif

ettiği öykü sayısı toplam on sekizdir. Başka bir deyişle, öykü yazarlığının son

17 yılında da 18 ürün yayımlamıştır. Neredeyse her yıla bir öykü düşmektedir.

Bunları bir yere varmak için söylüyoruz; kalemiyle geçinen Tarık Buğra,

ilk beş yıldan sonra, tabir yerindeyse hikâyeden kendisine ekmek çıkmayacağını

anlamış olmalı ki bu türde ısrar etmemiştir. Maişetini yazdıklarıyla

sağlamamış olsaydı, durumun farklı olacağını var saymak, Buğra’nın öykü

türünde daha da ısrarcı davranacağını ve iyi öykülerinin sayısının çoğalacağını

söylemek yanlış olmaz. Yoksa, Selim İleri’nin bakışıyla, Tarık Buğra

bireycilikten yana bir yazar olduğu için, “çok erken bir dönem doldurma”

mıdır bu diyeceğiz? (1975: 21).

Tarık Buğra’nın 18 öyküsü “Süleyman Yücel”, 3 öyküsü “Jale Baysal” imzasıyla,

üç öyküsü ise imzasız yayımlanmıştır (Tuncer 1992: 7). Yazarımızın,

daha ziyade, bazı öykülerini yeniden yayımlama gereği duyduğunda müstear

bir imza kullandığını görmekteyiz. İkinci kez yayımlanmasında birçok öykünün

adı da değiştirilmiştir. Bu arada, Buğra’nın, para kazanmak için öykülerini

yeniden yayımladığı kaydını da düşmek gereklidir.

Kitaplara Girenler ve Dışarıda Kalan Öyküler

Tarık Buğra, yayımlanmış olan 82 öyküsünden ancak 56’sını kitaplarına

almıştır. 26 öyküsü ise hâlâ dergi ve gazete sayfalarındadır. Buğra’nın kitapbilig,

larına almadığı bu 26 öykünün hangileri olduğu ve hangi mevkutelerde bulunduğu

Hüseyin Tuncer’in çalışmasında kayıtlıdır (1992: 7; 2. dipnot). Kolaylıkla

bir kitap hacmini dolduracak söz konusu ürünler, bir araya getirilip

bir kitapta buluşacakları/ toplanacakları günü beklemektedir. Ortalama, sıradan

yazıların, dahası edebî kıymet taşımadıkları aşikâr olan nice yazıların

kitaplaşıp okuyucuya sunulduğu, daha doğrusu “pazara” çıkarıldığı günümüzde,

değerleri ne olursa olsun Tarık Buğra gibi, birinci sınıf bir yazarın

kaleminden çıkmış metinlerin her hâlükârda kitap olarak yayımlanmasında

fayda vardır.

İçinde 13 öykü bulunan ilk kitabı Oğlumuz (1949), adını aldığı ürünün yayımlanışında

gördüğü itibarı kitap olarak çıkınca da görmüş, edebiyat dünyasının

ve yazılı basının yoğun ilgisiyle karşılaşmıştır. “Oğlumuz kitap olarak

1949’da çıktığı zaman, bütün dergilerde ve bütün günlük gazetelerde, hepsinde,

akşam gazeteleri dâhil, hakkında yazılar, büyük övgüler çıktı. Çok

beğenildi” (Buğra 2004: 178). Yazar, Küçük Ağa’dan sonra, ilk baskısında

en fazla parayı Oğlumuz kitabından kazanmıştır. Bu küçücük kitaptan elde

edilen para, o zamanın şartlarına göre “bir servet”tir.

Diğer kitaplar, ilkinin gördüğü rağbet sebebiyle olmalı, kısa aralıklarla yayımlanır.

15 öykü bulunan ve daha iyi ürünlerin yer aldığı Yarın Diye Bir Şey

Yoktur (1952) yayımlandığında, ilk kitabın gördüğü ilgiyi görmez. Kitap hakkında

“beş övgüye karşı üç de yergi” yazısı çıkmıştır. Üçüncü kitap İki Uyku

Arasında 1954 yılında yayımlanır ve içinde 13 öykü vardır. Tarık Buğra, bu

kitaptaki on öyküyü, sonraki kitaplarına koymayarak adeta unutulmaya terk

etmiştir.3 1964 yılında yayımlanan Hikâyeler’de, ilk üç kitaptan yapılmış

seçmelerden başka beş yeni öykü vardır. Aynı isimle 1969 yılında yayımlanan

beşinci kitapta (Hikâyeler) 39 öykü yer almaktadır. Bunların 10’u ilk

dört kitapta bulunmayan yeni öykülerdir.

Yazarın Seçtikleri ya da Tek Kitaba Mecburiyet

Bugün elimizde Tarık Buğra’nın öyküler toplamı diye okura takdim edilen bir

kitap mevcuttur. Başka bir deyişle Buğra, sonradan beğendiği öykülerini

Yarın Diye Bir Şey Yoktur adıyla tek kitapta toplamıştır. Ne var ki, bu kitapta

yazarın sadece 34 öyküsü bulunmaktadır. Bu sayı, 1969’da yayımlanan

Hikâyeler seçmesinden de azdır. Bahsettiğimiz bugünkü toplama Oğlumuz’dan

8, Yarın Diye Bir Şey Yoktur’un ilk basımından 12, ‘sonrakiler’den

ise 14 öykü alınmıştır. Yarın Diye Bir Şey Yoktur’a alınmayan 48 öykü, bugünün

okurunun kolayca ulaşamayacağı yerlerdedir.

Yazarımızın Yarın Diye Bir Şey Yoktur’a seçtiği öykülerde ne gibi ölçütleri

esas aldığını doğruca bilebilmek güç, ama tahmin edilebilir bazı endişelerden

söz etmek mümkündür. Şüphesiz bunların başında öykünün estetik ve edebî

değeri gelmektedir. Sonra, yazarın ahlakî bir kaygıyla beğenmedikleri. Yani,

konusu “edeb” ve “ahlak” sınırlarını aşan, bu sınırları zorlayan, çağrışımlarla

zihni tağşiş eden öykülerin bilhassa elendiği görülmektedir. Meselâ, “Kel

Melâhat” kişilerin başarılı takdimi, tatlı anlatımından doğan edebî kıymetine

rağmen içeriğindeki savrukluk yani bir nevi gayri ahlakîlik nedeniyle yazarının

gözüne girememiş olmalıdır. Ayrıca, yazarın sonradan romanlarında

“kullandığı” öyküleri var (“Çok Sonra”), onlar da hâliyle elenmiştir.4 Buğra,

şüphesiz öykü türünde yazdıkları içinden en beğendiklerini söz konusu kitabına

almıştır. Böylesi bir durumda okurun tercihi, beğenisi, eser üzerindeki

hakkı ne kertede bir kıymet ifade eder? Bu, yıllardır tartışılan bir meseledir.

Şurası da var ki, böyle bir seçme daha tarafsız bir bakışla yapılsaydı, Tarık

Buğra’nın beğenmeyip söz konusu kitabına almadığı “Ata Binmiş Ali Ağa”,

“Kör”, “Piyano ve Keman İçin”, “Mağlûb”, “Kel Melâhat” ve daha başkaları

dışarıda bırakılmazdı. Bugünkü okuyucunun da bu ürünleri okumaya hakkı

vardır diye düşünülmeliydi.

Tarık Buğra, sonradan Yarın Diye Bir Şey Yoktur’da bir araya getirdiği öykülerinde

bazı değiştirmeler yapmış, kendince bazı tasarruflarda bulunmuştur.

Söz gelimi, öykünün yazıldığı yıllarda kullanılır olmasına rağmen bugün

fazlaca ortalıkta görünmeyen kelimeler yenileriyle değiştirilmiştir. Bazı öykülerin

adı değiştirilmiş; metindeki konuşmalar tırnak işareti içine alınmış, yeni

yazım kurallarına uyum sağlanmış, yeni paragraflar teşkil edilmiştir. Yer yer

fazladan ya da gereksiz telakki edilen bazı kelimeler, kelime grupları atılmış,

bazen yeni tabirler eklenmiştir. Bir fikir vermesi için ilk yayımlandığında adı

“Kompartımanda” olan “Beşinci” öyküsünün küçük bir kısmındaki değişmeleri

gösterelim:

İlk biçimi:

Hikâye bitti. Kürde oynanan oyuna biraz daha güldüler. Sonra rakı

şişesi çıkarıldı, portakallar soyuldu, beyaz peynirle sucuk da vardı.

Adanalı güzel oğlanın adını artık biliyordum: Celâl’di. Şişeyi önce bana

buyur etti, bir yudum al diye. İçmedim. Celâl, başka biri var mı ikram

edecek diye sağına doğru bakdı ve şaşalar gibi oldu.

Gerçekten de şaşılacak şeydi: Beşinci yolcuyu hepimiz de yeni fark

ediyorduk. Bununla beraber, Celâl’in şaşkınlığı pek fazla sürmedi

ve yarım ağızla da olsa, ona da “buyur ağa” dedi.

Adam, hafif yollu bir eyvallah çekerek şişeyi aldı ve esaslı bir yudum

içti. Bundan sonra şişe Adana’lıları dolaştı. Yutkunmalar, geviş getirmeler

başlamıştı. Öbür iki delikanlı bir şeyler söylüyorlardı; fakat

sohbet bir türlü sardırılamıyordu. Celâl’e bir durgunluk çökmüştü.

(Buğra, 1954: 39).

Sonraki biçimi:

Hikaye bitti. Kürde oynanan oyuna biraz daha güldüler. Sonra rakı

şişesine el atıldı. Portakallar soyuldu. Beyaz peynirle sucuk da vardı.

Adanalı güzel oğlanın adını artık biliyordum: Celâl’di. Şişeyi önce bana

buyur etti; “bi yudum al, bey” diye. İçmedim. Celâl, başka biri

var mı gibilerden sağına doğru bakındı ve şaşaladı.

Gerçekten de şaşılacak şeydi: Beşinci yolcuyu hepimiz de yeni fark

ediyorduk. Bununla beraber, Celâl çabuk toparlandı ve, yarım

ağızla, ona da, “buyur ağa” dedi.

Adam, pesden bir “eyvallah” çekerek şişeyi aldı ve esaslı bir yudum

içti.. bundan sonra da şişe elden ele dolaştı. Yutkunmalar, geviş getirmeler

başlamıştı. Öteki delikanlılar bir şeyler söylüyordu; ama

sohbet sardırılamıyordu. Celâl’e bir durgunluk çökmüştü. (YDBY, s.

171)5

Öykülerde Anlatılan

Tarık Buğra, bir ânın yorumlanışı, bir duruşun yahut fotoğrafın yansıtılması,

ya da bir durumun anlatımı olan öykülerinin merkezine insanı kor.6 İnsanın

somut ve soyut bütün hâllerini, moral değerlerini, “sığ yanı”nı değil salt,

daha ziyade “yüce ve duygulu” yanını, yapıp etmelerini, kılışlarını, tavırlarını,

duygu ve düşünüşünü anlatmayı hedefleyen bir öykü anlayışına sahiptir.

Sanatının merkezine insanı koyan, tek birim olarak insanı kabul eden, insanın

mutluluğu, özgürlüğü ve problemlerine eğilen, insandan yola çıkarak

topluma ulaşmaya çalışan7 Buğra’nın tutumunu “öykü insan içindir” ifadesiyle

özetlemek mümkündür. Ya da yazarın deyişiyle “hikâye insana dair bir

şeyler çözmektir.” Bununla birlikte, yazara göre öykü, zaman zaman insana

rehberlik de edebilmelidir. Çünkü Buğra törelere, ahlakî değerlere bağlıdır.

Bir söyleşisinde, asıl çabasının insanı karartmak, bedbinleştirmek ve ümitsizliğe

düşürmek değil, ona büyüklüğünü, yapıcılığını anlatmak olduğunu söylemektedir

(Buğra 2004: 21).

Buğra’nın öykülerinde insanın dış dünya ile olan münasebetinden doğan

çatışmalar ve durumlar yerine, iç dünyada olup bitenlerin anlatımına doğru

bir eğilim görülmektedir. Başka bir söyleyişle “yaşamanın dış görüntülerinden

çok” insanın ruh dünyasının yansımalarına daha fazla yer verilir. “Değişen

yaşama şartlarının, toplum düzeni alt üst olmuş bir çağın nesiller arasına

koyduğu aşılmaz duvarların ruhlara işleyen etkileri, içe oturan yankıları, bir

ucu toplumda olan çöküntülerin ailelere doğru yayılmaları” (Alangu 1965:

800) anlatılır öykülerde.8

Buğra’nın öyküleri uzun çevre ve eşya tasvirlerine iltifat etmez ve arka arkaya

yığılmış olay halkalarıyla ilerlemez. Bazı öykülerde dış olaylarından yola

çıkılıp insanın iç derinliklerine inilir. “Kişiler arası ilişkilerin içimizde gelişip

dışımıza yansıyan, hareket hâlinde dış çatışmaları yapan oluşumuna”

(Alangu 1965: 801) fazlasıyla dikkat çekilmek istenir. “Tarık Buğra, kişinin

içinden dışına doğru zayıflayarak, değişerek, terse dönerek yürüyen düşüncelerin

ifadesi olan hareketlerin yorumlanması üzerinde” anlatımını yoğunlaştırır.

Bir başka söyleyişle, yazar “çağımızın yaşamasında, içle dış davranışlar

arasında beliren, gittikçe çoğalıp yayılan uyuşmazlığı, hareketin ruhumuzdan

doğarken taşıdığı soylu anlamla aksiyondaki soysuzluğu” üzerinde durur

daha çok (Alangu 1965: 801).

Tarık Buğra’nın öykülerinin üç öbekte yoğunlaştığı söylenebilir.9 Aşklar ve

düş kırıklıkları üzerine kurulanlar ya da şöyle “aşka susamış gençlerin tutkuları”

ndan bahsedenler, orta halli ailelerin yaşamalarından yansıyan sıkıntıları

anlatanlar, kırsal kesim yaşantısının kimi anlıklarını vermeye çalışanlar. Şurası

da var ki, “Tarık Buğra’nın asıl kişiliği, (…) toplumda yerlerini bulamamış,

duyuş düşünüş ve yaşamada bir üslup tutturamamış ‘yalnız adam’ı anlatırken

belirir” (Alangu 1965: 802). Şunu söylemek yanlış olmaz, Buğra’nın

birçok öyküsünde hâkim tema “aşk” ve “yalnızlık”tır.

Tarık Buğra’nın öykülerinin çoğunda genel atmosfere bir hüzün egemendir.

Hüzün, tatlı ve dost bir duygudur onun için. Bu his halesinin yer yer kedere

ve karamsarlığa dönüştüğü olur. Görünür plandaki karamsarlığın gerisinde

ise insandan umudunu kesmeyen, ona güven duygusunu ima eden bir iyimserlik

damarı vardır.10 Her şeye rağmen, insana duyduğu güveni kaybedemeyeceğini

anlatmaya çalışır yazarımız. Çünkü çok şey onun yani “zübde-i

âlem” olan insanın elindedir. Bu arada, söz konusu hüznü görünür kılan

etmenlerden biri de, öykülerde sıkça vurgulanan merhamet duygusudur.

Buğra “merhametli” bir anlatıcıdır. İnsanoğlunun önemli sermayelerinden

birinin de “merhamet” olduğuna inanır. Onun kaybı, insanın tükenişi olabilir.

“Huzur, saadet ve bütünlük günleri nasıl geri gelir? Derinde, çok derinde,

kuytu ve ancak korkunç dönemeçlerden sonra varılabilecek olan irinli bölge

nasıl söküp atılabilir?” Tarık Buğra, insandaki ya da onun yaşamındaki işte

bu bölgeyi söküp atmak, yerine huzuru yerleştirmek için anlatır öykülerini.

Ve bu iç âlemi çevreleyen yaşanası, ışıltılı bir dış dünya ikame etmek için.

“Koyu lacivert renkli gökyüzünde sakin ışıklı yıldızlar, akasya dallarında yumuşacık

fısıltılar, havuzun dallarında ürperişler” bu atmosferi tamamlamalıdır.

Bu, bir bakıma, insanın arınışına giden yoldur.

Buğra’nın öykülerine, kendi hayatından epeyce motif, durum, anlık yansımış,

başka bir ifadeyle yazar, hayatından süzdüğü birtakım “malzeme”leri

anlattıklarının içine katmıştır. Söz gelimi, taşradaki hayatından kimi sahneler,

üniversite yıllarında çektiği yoksulluklar (“Piyano ve Keman İçin”), tutkulu

gençlik aşkları (“Pazar Nöbetine ve Sınırlara Dair”)11 öykülerine serpilmiş

biçimde karşımıza çıkar. “Borç” otobiyografik bir öykü olarak okunabilir.

Yine, “087956’nın Sıfırı”, yazarın hayatından mülhemdir. Öykülerde gördüğümüz

“çevreden yoksun olduğu için boşlukta kalan” insan, hikâyecinin

kendisinden başkası değildir denebilir.12 Bir de, Buğra’nın yaşarken gördüklerinden

zihninde, şuuraltında yer eden hayat anları, gözlenmiş durumlar

(“Ata Binmiş Ali Ağa”), şahsen tanıdığı kişiler ya da kişilikler vardır. Bunlar

da gerçekçi bir tutumla öykülerde yer alır. Bazı öyküleri okurken, şayet yazarın

hayatından haberdarsanız, yaşadıklarını yazıyor, dersiniz. Neredeyse

olduğu gibi, yazının perdahını çekip servis yapıyor gibi.

Öykü Kişileri

Tarık Buğra’nın öyküleri üzerine şimdiye kadar en kuşatıcı değerlendirmeyi

yazan Tahir Alangu, isabetli bir tespitle Buğra’nın öykü kişilerinin sınırlı kaldığını

ve hemen birçok hikâyesinde bu belli kadroyu kullandığını söyler. Bunlar

çok yerde “bilgi, görgü, düşünüş” itibariyle pek farklılık göstermeyen insanlardır.

Bu belirleme, bilhassa yazarın ilk dönem öyküleri için çok daha yerindedir.

Şurası da var ki, dar bir çerçevede de olsa öykü kişileri iğreti değildir, dış dünyadan

zoraki getirilip hikâyeye konmamıştır. Hiçbiri yerini yadsımaz. İnsanî

olan zaaflar ama daha çok iyilik ve güzellikler bu kişilerde bir şekilde tezahür

eder. Şunu da belirtmek gerekir, öykü kişilerinin fiziki özelliklerinden çok ruhi

yanları öne çıkarılır. Bilhassa erkeklerin fiziki portresi ihmal edilmiştir. Kadınların

dış görünüşleri, daha ziyade güzellikleri okura hissettirilir:

Ona baktım. Sokak fenerinin ışığı altında idi. Hafifçe bana doğru

eğilmişti. Simsiyah bir fonda yalnız saçları, siyah bir alev gibi saçları,

güzel alnı ile bana ferahlık veren yüzü, omuzları ve göğsü, yalnız bu

kadarı görünüyor, masallardaki genç şehzadelerin sihirli aynada gördükleri

dünya güzeli gibi bir hayal şeklinde, fakat net olarak görünüyordu.

Sanki bütün dünyada bu portreden başka bir şey yoktu, hatta

dünya bile yoktu. (“Sihirli Ayna”, Buğra 1949: 31) .

Bu sınırlı kadroda bilhassa “huzursuz”, “sıkıntılı” ve “yalnız” sıfatlarıyla niteleyebileceğimiz

bir insan tipinin görünür planda olduğu ve anlatımın bu tipin

etrafında yoğunlaştığı görülmektedir.13 Bu vasıflardan bazen biri, bazen ikisi

bazen de üçü birden aynı kahraman üzerinde toplanabilmektedir. Genel

itibariyle “aşkta aradığını bulamamış”, düş kırıklığına uğramış, romantik,

zaman zaman hırçın ve tedirgin, “duygu, düşünce ve yaşayışına belli bir yön

verememiş” (Önertoy 1984: 256) kararsız kişilikler, yazarın özel hayatından

alınan karakter özellikleriyle ve davranış kalıplarıyla karşımıza çıkarlar.

Umumiyetle iç sıkıntıları olan, toplumda arzu ettikleri yerlerde olamayan, bir

nevi “boşlukta olan” bu insanlar, çok yerde yaşadıkları bunalımdan kurtulma

gayreti içinde görünürler.14 Ne olursa olsun, her hâlükârda bu insanların

hepsi arkadaşlık nedir, aşk nedir, analık nedir, Allah nedir, bilirler.

İnsanın iç dünyasına yönelen bir bakış hâkim olduğu için Buğra’nın öykülerinde

kapalı mekânlar fazladır. Özellikle meyhaneler15 ya da içki içmeye müsait

benzeri yerler dikkati çeker. Dış âlem ve dolayısıyla tabiat öykülerde

fazlaca yer tutmaz. Daha ziyade iç mekânda konuşlandırılmıştır öykü kişileri.

Tabiat da, diğer dekoratif unsurlar gibi, öykü kişisinin yani insanın “hayatına

karışan ve ona gizlice tesir eden” bir unsur olarak kullanılır çokluk. Kahramanın

ve durumun ruhuna uygun bir atmosferi tamamlamak, bir hareketin,

olgunun sebebini ortaya koymak yahut kişinin iç dünyasına yol bulmak için

tabiata yer verilir.

İhtimal ilk defa güzel bir Şubat öylesi oturdunuz o çamlıkların altında.

Gökyüzü bulutsuzdu ve maviliği işte ancak o kadar güzel olabilirdi.

Sanki bu mavilik son değildi; ardında mutlaka, mutlaka bir şeyler olmalıydı,

bir şey olmalıydı: Kopup gidenlerin ardından, omuz silkecek

kuvveti veren bir şey olmalıydı.

Güneş aylardan beri ilk defa ısıtıyordu. Toprakta ve ağaçlarda bir

uyanma vardı ve kolayca seziliyordu. Her şey, yeni bir mevsimin eşiğindeydi,

her şey kendi payına düşeni bekliyordu. Bütün mâzi bu geleceği,

gelmesi ne olduğu bilinmeden beklenileni hazırlamak için var

olmuştu ve artık çok uzaktaydı, çok uzakta ve beyhudeydi. (“Hayat

Böyledir İşte”, YDBY, s. 25).

Öykülerde, içki ve sigara bir leitmotif gibi kullanılır. Özellikle içki, fazlasıyla

anlatıma giren bir motiftir (“Meçhul Kahraman”, “Şehir Kulübünde” vd.).

Yazar, kişilerinin ıstıraplarını dindirmek için içkiyi teskin edici bir unsur olarak

kullanır. Boşluktaki insan, aşk kırgınları, hayat küskünleri hemen çok defa

içkiye sarılırlar. “Yarın Diye Bir Şey Yoktur” öyküsünden öyle anlaşılıyor ki,

yazarın kendisi de müthiş bir sigara tiryakisidir.

Yapı, Atmosfer; Üslûp, Dil

Tarık Buğra öykülerinin çoğu “durum öykü” diye nitelenen kümede yer

almaktadır. Çünkü çoğunda kayda değer bir olay anlatılmaz, hatta olayın

izine de rastlanmaz, bir mekân bir insan resmedilir (“Martı”da olduğu gibi);

bir durum anlatılır ya da bir durumun, bir anın muahezesi yapılır, bir pencereden

görülen bir anlık fotoğrafın çağrıştırdıkları anlatılır (“Hayat Böyledir

İşte”). Öykülerdeki yapı, “soyut tahlilci öykü” anlayışına uygundur. Buğra’nın

bir yerde başlayıp bir yerde tamamen biten ve bir aksiyonun yürüyüşüne

bağlı olan öykülerinin sayısı çok azdır. O, yeniden söyleyelim, bilinen

tabirle bir “durum öykücüsü”dür. Durumları, anları anlatırken de yer yer

olup bitenler üzerinde düşünür, açıklamalar yapar; davranışlar üzerinde durur,

sebeplere yönelir, bazen uyarıcı olma gereği duyar. Bu tavır, yazarca,

öyküye (daha geniş planda sanatkâra) yüklenen “rehberlik etme” ilkesi gereğidir.

Buğra’nın Sait Faikvari bir içtenliği vardır; onun gibi insana candan, yakından

bir bakışı hemen fark edilir. Söz gelimi, “Kuyruklu Yıldız”, “Beşinci” Sait

Faik öykülerinin içine konsa hiç ayrıksı durmaz. İlki, kurgusu ve anlatım biçimiyle

bilhassa “Tüneldeki Çocuk” öyküsüne çok benzer. Ne var ki, her iki

yazarın insanı ele alışlarında ayrımlar da gözlenir. Buğra, insanın yüce tarafına,

müspet niteliklerine, olumlu davranışlarına daha ziyade vurgu yapar.

Denebilir ki, Buğra, “Allah’a ve ümide” yakındır. İki yazar arasındaki temel

fark şöyle ortaya konabilir; Sait Faik bohem, Buğra rinddir. İşte tüm durumları,

olay ve olguları, hayat tezahürlerini bu iki farklı kişilik perspektifinden

görüp anlatıyorlar. Bir de, Tarık Buğra’nın öykülerinde insan sevgisi aşkla iç

içedir.

Öykülerin bir kaçında (“Dostluk”) bir deneme tadı vardır; sorular sorulur ve

bilindiği hâlde cevapları verilir. Fikir yazısı yapısına/ karakterine yaklaşan bir

iki öykü (“Coğrafya Dersi”, “Yarıda Kalan Aşk”) dikkati çeker. “Üstadla Konuştum”,

öyküden ziyade röportaja yakındır. “Sevginin Bedeli”ne ise masalımsı

bir atmosfer hâkimdir. “Belediye Başkanımıza Dilekçe” açık mektup

biçiminde yazılmıştır. Bu söylediklerimizden şu yargıya varılabilir; Buğra,

zaman zaman öykünün bilinen kurallarına bağlı kalmaz, sınırlarına riayet

etmez.

Tarık Buğra kitaplarına aldığı öykülerden 26’sında yazar anlatıcıyı (“o” anlatıcı),

29’unda da kahraman anlatıcıyı (“ben” anlatıcı) tercih etmiştir. Kahraman

anlatıcının kullanıldığı öykülerde Tarık Buğra’nın “ben”i aşikârdır. “Fal”

da ise baştaki ve sondaki iki küçük kısım hariç tutulursa yeni bir teknik olan

“sen” anlatma biçimi kullanılmıştır. Öykünün kahramanı “sen” pozisyonundadır

ve anlatım onun üzerinde yürür. Bu anlatma formu edebiyatımızda çok

nadir başvurulan bir biçimdir.

Tarık Buğra’nın içten, ikna edici, okurda “iğreti” intibaı uyandırmayan bir

anlatımı vardır. Söz gelimi, bilhassa ilk öykülerinin bir kısmı ev ve evlilik

üzerinedir: “Oğlumuz”, “Havuçlu Pilav Meselesi”, “Buhran”, “Ömer”… Söz

konusu öyküler, “Minicik evlerin, meçhul insanların dünyaya bedel mutluluklarını

ve dünya kadar ağır dertlerini, meselelerini anlatır” (Buğra 1979: 358).

Bu öyküleri yazdığında evli olmayan yazarın, anlattıklarında bu kadar sahici,

bu derece gerçekçi ve inandırıcı oluşu, Tanpınar ve Yusuf Ziya’yı oldukça

şaşırtmış; bu iki edebiyat adamı, yazarın o yıllarda bekâr olduğunu bir türlü

kabul edememişlerdir.

Tarık Buğra’nın öyküleri gücünü ve güzelliğini ziyadesiyle anlatımın gücünden

alır.16 Titiz bir anlatıcıdır Buğra. Yazdıklarına şahsiyetinin mührünü koyabilen

bir üslûp sahibidir. Bir üslup endişesi tüm öykülerinde hissedilir.

Anlatımında savruk değildir. Titizlikle seçer kelimelerini ve cümlelerini aynı

özenle kurar.17 Çokluk, metin kısa cümlelerle ilerler. Ne ki, ilk bakışta “basit”

diyebileceğimiz bu cümlelerin sehl-i mümteni tarzında bir sanatkârlıkla inşa

edildiğini anlamak güç değildir. “Renksiz, sessiz ve serin kuşluk vakti: Yatağın

ılıklığı, belirsiz duygular, düşünceden kaçış…” (“Oğlumuz”, YDBY, s. 9) “Ve

dışarıda ağaçlar, ay ışığı altında, damarlarında usare yerine nur dolaşırmış

gibi, pırıl pırıldılar” (“Buhran”, YDBY, s. 37). Şu nokta da belirtilmeli, Buğra’nın

kendine mahsus “klişe” cümleleri az değildir. Her hâlükârda, o, anlatmanın

bütün lezzetini, farklı tatlarını damağımıza bulaştırır. Bunu yaparken

herhangi bir olaydan güç ve destek almaz.

Buğra’nın öykülerinde şiirsel bir üslup, yer yer şiire mahsus kapalı bir anlatım

dikkati çeker. Onun öykülerinin çoğu “muhtevasıyla olduğu kadar üslûbu ile

de şiire yaklaşır” (Kaplan 1979: 258). “Şu, her akşam bu saatte gelen ve bir

dakika durduktan sonra; deli gibi sevilen, fakat sevmeyen bir erkek gibi,

vahşi, kaba ve kayıtsız; fakat vahşeti, kabalığı, kayıtsızlığı arttıkça daha çok

sevilen, bırakıp gittikçe daha çok bağlayan bir erkek gibi çekip giden tren.”

(“Hayat Böyledir İşte”, YDBY, s. 23). Bazı ürünlerin anlatımındaki müphemiyet,

yani bulutsuluk hâli öyküdeki lirizmi yer yer güçlendirir. Çağrışımlara

açık, anlamı zengin kelimelerin tercih edilişi şiiriyeti yoğunlaştırır.

Tarık Buğra, dilde tutucu değildir; kendi kanunları içinde değişen, gelişen

canlı bir dilden yanadır. Bu düşünceye gecikerek varmış olsa da, bunda

karar kılması önemlidir. Kelime kadrosu geniştir.18 Yazarımız, öykülerinin

sonraki basımlarında, özellikle kelimelerin tercihi hususunda birtakım yeni

tasarruflarda bulunmuştur. Bir fikir versin diye, “Yarın Diye Bir Şey Yoktur”

öyküsünün son biçiminde hangi kelimelerin (yenileriyle) değiştirildiğini gösterelim:

Söyleyiş=>söyleşi, fakat=>ama, ait=>bağlı, farkına varmak=>

görmek, ümit=>umut, fena=>kötü, derhal=>hemen, hesap etmek=>

gözetmek, taraf=>yan, noksanlık=>eksiklik, usûl=>yöntem, netice=>

sonuç, sefer=>deneniş, hâl=>durum, kaybolmak=>eriyip gitmek,

bir kısım=>pek çok, kutu=>paket, ayrılmak=>kalkmak, yeniden=>yine,

daha demin=>az önce, rakam=>sayı, devam etmek=>sürdürmek, kafa=>

beyin, mektep=>okul, şehir=>il, imtihan=>sınav, nazariye=>teori,

her çeşit=>bin bir.

Buğra, “şive taklidi”ne birkaç öyküsünde müracaat eder. Söz gelimi, köyde

yaşayan iki bacanağın bir miras işini anlatan “Bacanak”ta, kişiler yöresel

ağızlarıyla konuşturulur. Yazar bu uygulamada da başarılıdır.



Son Söz Yerine

İncelememizi bitirirken şunu söyleyebiliriz: “Bitmemiş Senfoni” örneği, büyük

ve geniş planda, Tarık Buğra’nın öykülerindeki ana düşünce ve duyguyu,

kahramanlarının hayat anlayışını ortaya koymaktadır. Sanata, aşkın gücüne

ve saadete inanan bir yazar olarak Buğra, bitmemiş senfoniyi yani hayatı

yeniden yazmak iktidarını kendinde görecek kadar cesurdur; hatta ümide,

yani zamana meydan okuyacak kadar... O, aynı inançla hayata atılan, “zamanın

zincire vuruluşunu, mutluluğun bulanık suyun üstüne çıkışı”nı gören

fakat bir zaman sonra bu ferahlatıcı gücü yitirerek yılgın ve kederli bir insana

dönüşen âdemoğlunun her şeye rağmen yedeğindeki umudu unutmaması

gerektiğini anlatmaktadır.

Yazarın bir öyküsünde dile getirdiği “karaborsacılık, sosyal yaralar, sefalet,

yokluk bir yanda; şehvet, sefahat öte yanda… ilaç parasının bulunmadığı

yerlere karşılık, metres sigarasının binlikle yakıldığı yerler… filan falan deme

ye kalem gücümüz yetmez.” (“Ayakkabı Gıcırtısı, Hoparlör ve Şöhrete Dair”,

YDBY, s. 120) düşünüşü, onun yazarlık gayesini ortaya koymaktadır.

Görünen o ki, Tarık Buğra, hemen bütün öykülerinde, her şeyin değişmekte

olduğunu ve dahası değişeceğini; insanlarıyla, kelimeleriyle, münasebetleriyle

yepyeni bir dünyanın doğmak üzere olduğunu haber veriyor ve her şeye rağmen

bu yeni dünyanın dışında kalacak şeyleri de sevebileceğimizi anlatıyor.

Açıklamalar

1. Tarık Buğra’nın öykülerinin kronolojik bibliyografyası (yıllara göre dağılımı, sayımı,

dökümü) hususunda Tuncer (1992)’den yararlandık. Verilen rakamların, belirtilen

tarihlerin kaynağı adı geçen çalışmadır.

2. Buğra’nın 59 öyküsü 1948, 1950, 1951 ve 1952 yıllarında dergi ve gazetelerde

çıkmış, bu yıllarda yazılan beş öyküsü de dergi ve gazetelerde yayımlanmadan

doğrudan ilk kitabı Oğlumuz’da (1949) yer almıştır.

3. Hâlbuki anılan kitapta iyi öyküler vardır. Bir adım daha ileri giderek Mehmet H.

Doğan “bence” der, “Tarık Buğra’nın en iyi öykü örneklerini İki Uyku Arasında’da

bulabiliriz” (Doğan 1985: 190).

4. Bir de, birkaç öykünün bazı paragraf ve cümleleri, başka bir öyküde küçük bir

değişiklikle tekraren kullanılmıştır. Meselâ, Oğlumuz kitabındaki “Sihirli Ayna”

öyküsünün “Ona baktım. … hatta dünya bile yoktu.” paragrafı (s. 31), aynı kitaptaki

“Çok Sonra” öyküsünde birkaç kelime değişikliğiyle tekrarlanmıştır (s.

47). Bu tutum, ilk ürünün gözden çıkarıldığının bir işareti gibidir.

5. Metnin bu yeni biçimini, Buğra’nın sağlığında yayımlanan öyküler toplamı olan

Yarın Diye Bir Şey Yoktur kitabının şu basımından aldık: İstanbul: Ötüken Neşriyat,

1989. Bundan sonra YDBY kısaltmasıyla gösterilen alıntılar da aynı nüshadan

yapılmıştır.

6. Hikâyelerde “Hiddeti, neşesi, korkusu, sevinci, sevgisi, isyanı, alayı, hüznü, kahramanlığı

ve bozgunluğu ile insan, canlı insan var. Her şeye rağmen, yaşamak

için kendisinde –dışarıda değil, kendi varlığında- daima gizli bir kuvvet bulan, hayata

meydan okuyan insanlar var.” (Kaplan 1953: 5).

7. Öykülerde beliren ekonomik ve sosyal meseleler de insanın psikolojisine bağlı

olarak çözümlenir (Tuncer 1992: 123).

8. Tahir Alangu’nun, Tarık Buğra’nın öyküleri dolayımındaki “Toplumdaki büyük

sorunlara değil, kişilerinin yaşamalarındaki düzensizliklere, uygunsuzluklardan gelen

dertlere, sosyal adaletsizliklere değil, kişiler arasındaki ruhî zıtlaşmalara, bulunmuş

ve yitirilmiş mutlulukların peşine düşeceklerine birbirine karşı horozlanan

insanların yarattıkları bir keşmekeşin üzerine eğiliyordu” (1965: 803) tespitinin

italik yazdığımız son cüzü, hikâyelerin bir kısmı için doğru kabul edilebilir.

9. Tarık Buğra’nın kitaplarına giren 56 hikâyeyi “konu ve vaka” bakımından üç

başlık altında mütalâa eden Hüseyin Tuncer, izahı güç hatalara düşmüştür.

Meselâ, “aile hayatını anlatan” hikâyeler kümesi içine aldığı “Sihirli Ayna”,

“Çok Sonra”, “Fal”, “Kel Melahat” gibi öykülerde “aile hayatı” çerçevesine

dâhil edilebilecek ne bir vaka, ne bir konu ne de bir durum bulunur. Zaten çoğu

vaka üzerine kurulmayan, bir durumu, anlık bir görünüşü, bir duygu yoğunlaşmasını

ve bir düşünüşü anlatan öyküleri böyle “sıkıntılı” başlıklar altında

(“aile hayatını anlatan hikâyeler”, “sosyal konulu hikâyeler”, “psikolojik hikâyeler”)

toplamak ya da kestirmeden bir tasnife tabi tutmak doğru değildir. Öte

yandan, hikâyelerin tek tek üzerinde durulurken öykü özetlenmeye çalışılmış

ve akıl almaz anlama, algılama hatalarına düşülmüştür. Bir örnek olsun diye

“Mavi-Doç” ve “Belediye Başkanımıza Dilekçe” öykülerinin özetine/ incelemesine

bakılmalıdır (Tuncer 1992: 36, 55).

10. Buğra’daki iyimserliği ve umudu, sisin dağılıp aydınlığa dönüşüvermesini başka

bir açıdan yorumlayan bir alıntı: “1947-1948 seneleriydi, ortaokulun ilk sınıflarındaydım.

Hükümet ve halk arasındaki münasebetin 1940’dan o tarihe kadarki

durumunu değişmeleriyle beraber yaşayarak biliyordum ve Sabahattin Ali’nin

Kağnı hikâyesini okumuştum. İçimde hayata karşı bir ürküntü çörekleniyordu.

Havuçlu Pilav Meselesini ve Karaoğlan’ı o günlerde okudum. Ürkmek, nefret etmek

benim işim değildi. Hurrem’de, onun ‘o körpecik sesi’nde havuçlu pilavın

oluşunda bir takım yersiz ve haksız iç sıkıntılarının çözülüşünü buluyordum. Karaoğlan

yumruğu talihe, kötü şartlara atıyordu. İsyana, kudurganlığa yer yoktu;

kâbus dağılınca, bir garsonun (dostun) yumuşak sesiyle insanlaşıveriyordu”

(Çavuşoğlu 1981: 131-132).

11. Gerçek yaşantısındaki muallim muavinliği, yukarıda adını zikrettiğimiz öyküsünde

şu şekilde yer alır: “İşimden pek memnunum. Muallim muavinliği deyip geçtiğim,

hele omuz silktiğim yok: Yiyip içiyorum, yatıyorum, çamaşırlarım yıkanıyor, iki

kat elbisem olsa ceketim, pantolonum daima ütülü olacak. Daha ne isterim. Kaldı

ki, bütün bunlardan sonra, ayda on iki buçuk lira, şu kadar kuruş da ücret alıyorum.

Gerçi insan yirmi üç yaşında daha başka şeyler de isteyebilir ve arada sırada

kör talihe veya sosyal düzene küfür sallayabilir ama ben kendi hesabıma şikâyeti

arkadaşımız şair Recep kadar ileri –hiçbir zaman- götürmemişimdir” (Buğra

1954: 66).

12. Tahir Alangu, bu durumu farklı şekilde yorumluyor: “Günümüz hikâyecileri gibi

gerçeğe kendinden geçerek bir yol açmağa çalışıyor. Kişilerinin olsun, toplumun

kalabalığının olsun yaşamalarında kendi bahtına bağlı ilintiler buluyor. (…) Hepsi

de [dönemin yazarları] kendi kişiliklerine çarpan, taşıyamadıkları çıkmazları, hikâyelerine

aktarmak suretiyle boşaldılar” (Alangu 1965: 806).

13. Öykü kişilerinin doktor, eczacı, veteriner, hâkim, savcı, öğretmen, yazar, ressam,

müdür, memur, işçi, esnaf, köylü, öğrenci, hayat kadını gibi meslek gruplarına ya

da toplumsal statülere mensup olduklarını da belirtmekte fayda var.

14. Çok zaman öykülerinde “huzursuz ve boş” insana yönelen Buğra, “onları kazanmak

gayesi taşır.” Onların “yapıcı taraflarını benimser. (…) insanın bir takım

kötülüklerine ve aldanışlarına” (Tuncer 1992: 123) fazla ehemmiyet vermez.

15. Buğra’nın öykülerinin değişmez mekânları olan meyhane vb. yerler, bedbin ve

hırçın kişilerin boşalmalarına ve huzur bulmalarına vesile olurlar (Tuncer 1992:

98).

16. “Akıcı mı akıcı bir dili, sağlam mı sağlam bir söyleyişi var Tarık Buğra’nın; küçük

insanın dünyasına sessiz ama dikkatli bir girişi ve çok sıradan görülen olguları

azami sıra dışılıkla sunuşu…” (Lekesiz 1998: 349).

17. İbrahim Erseyrek’in Yarın Diye Bir Şey Yoktur’un ilk basımı için söylediği belirlemeyi,

Buğra’nın bütün öyküleri için kabullenebiliriz: “Kitap boş yere satır

harcıyan tasvirler yerine kesin ve açık hüküm cümleleri ile pırıl pırıldır, yaşıyan insanın

en zengin duygulanışları ile bir tek mısraı bile atlanılmaması gereken bir şiir

kitabı gibi doludur.” (Erseyrek 1953: 6).

18. Öykülerde insan psikolojisine değgin soyut kelimelerin daha çok kullanıldığını

görmekteyiz. “Hüzün” başta olmak üzere “hırçın”, “vahşi”, “telaş”, “endişe”,

“mağrur”, “baht”, “tedirgin”, “cesur”, “cesaret”, “ferah”, “iç burukluğu”, “buhran”,

“heyecan”, “korku”, “endişe”, “müjde” (Tuncer, 1992: 109) yazarın çok

sevdiği kelimelerdir.



Kaynakça

Alangu, Tahir (1965). Cumhuriyetten Sonra Hikaye ve Roman. 3. cilt. İstanbul: İstanbul

Matbaası.

Ayvazoğlu, Beşir (1995). Tarık Buğra -Güneş Rengi Bir Yığın Yaprak-. İstanbul:

Ötüken Neşriyat.

Buğra, Tarık (1949). Oğlumuz. İstanbul: Ege Basımevi.

(1952). Yarın Diye Bir Şey Yoktur. İstanbul: Yenilik Yayınevi; [ilavelerle ve

yeni bir tertiple yeni basım] 1979.

(1954). İki Uyku Arasında. İstanbul: Yeditepe Yay.

(1969). Hikâyeler. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.

(1979). Düşman Kazanmak Sanatı. İstanbul: Ötüken Neşriyat.

(2004). Söyleşiler. Hazırlayan: Mehmet Tekin. Konya: Çizgi Kitabevi.

Çavuşoğlu, Mehmet (1981). “Hikâyeler”. Divanlar Arasında. Ankara: Umran Yay.

s. 130-133.

Dizdaroğlu, Hikmet (1954). “Tarık Buğra ve Hikâyeciliği”. Hisar. sy. 52. Ağustos.

Doğan, Mehmet H. (1985). “Tarık Buğra”. Hürriyet Gösteri. 59.

Erseyrek, İbrahim (1953). “Yarın Diye Bir Şey Yoktur”. Yenilik. 2. 15 Ocak

İleri, Selim (1975). “Türk Öykücülüğünün Genel Çizgileri”. Türk Dili. 286. Temmuz.

bilig, Kış / 2009, sayı 48

134

Kaplan, Mehmet (1953). “Yarın Diye Bir Şey Yoktur”. Hisar. 35. Mart.

(1979) Hikâye Tahlilleri. İstanbul: Dergâh Yay.

(1953). “Yarın Diye Bir Şey Yoktur”. Varlık. 393. 1 Nisan.

Lekesiz, Ömer (1998). Yeni Türk Edebiyatında Öykü. C. 2. İstanbul: Kaknüs Yay.

Oktay, Ahmet (1954). “İki Uyku Arasında”. Mavi. 21. 1 Temmuz.

Önertoy, Olcay (1984). Cumhuriyet Dönemi Türk Roman ve Öyküsü. Ankara: Türkiye

İş Bankası Kültür Yay.

Öztürk, Hasan (2006). “Tarık Buğra’nın Öykülerinde ‘Edebiyat Çevresi’”. Dergâh.

201. Kasım.

Sâmanoğlu, Gültekin (1964). “Tarık Buğra’nın Hikâyeleri”. Hisar. 6. Haziran.

Tuncer, Hüseyin (1992). Tarık Buğra’nın Hikâyeleri Üzerine Bir İnceleme. Milli Eğitim

Bakanlığı Yay. İstanbul.

Uzer, Suat (1954). “İki Uyku Arasında ve Türk Klâsikleri”. Hisar. 51. Temmuz.

bilig ?? Winter / 2009 ?? Number 48: 119-136

© Ahmet Yesevi University Board of Trustees

The Short Stories and the

Short Story Technique of Tarık Buğra

Ziyaret -> Toplam : 125,28 M - Bugn : 38264

ulkucudunya@ulkucudunya.com