Emir Sultan (k.s)
01 Ocak 1970
Asıl adı Muhammed Şemseddin olan Emir Sultan, 1368'de Buhara'da doğmuştur. Babası çömlekçi manasına gelen "Emir Külal" lakabıyla tanınan devrinin mutasavvıflarından Seyyid Ali'dir. Kaynaklar, kendisinin seyyid olduğundan bahsetmektedir ki; soyları Hz. Hüseyin'e (ra), ondan Hz. Ali (k.v) ve dolayısıyla Peygamber Efendimize (s.a.v) dayanır. Bu yönüyle peygamber sülalesinin altın silsilesine dahildir. Soyları itibarıyla "Emir", Buhara'da doğmalarından dolayı "Emir Buhari" veya "Emir Şemseddin-i Buhari" dendiği gibi veli olmasından ve aynı zamanda Sultan Yıldırım Bayezid'e damat olmasından dolayıda Emir sultan denmektedir.
Emir Sultan Hazretleri ilk tahsilini herşeyiyle müslümanlığın yaşandığı aile ocağında görmüştür. Onun ilk hocası Allah Resülünü kendine rehber edinmiş bulunan babası Emir Külal Hazretleridir.
Sevgili Peygamberimiz babanın çocuklarına bırakabileceği en güzel hediyenin ve en büyük mirasın edep ve terbiye olduğunu haber vermişlerdir.Allah korkusu, Peygamber sevgisi ve ahiret inancı olmadan terbiye diye öğretilen modern bazı görgü kurallarının da fayda sağlamayacağına işaret etmişlerdir. Peygamberimiz, "Çocuklarınızı güzel terbiye edin", "Hiçbir baba evladına güzel terbiyeden daha iyi bir miras bırakmış olamaz", "Çocuklarınıza ikram edin ve terbiyelerini güzel yapın", "Çocuklarınıza ve aile halkınıza hayır öğretin; onları edepli yetiştirin.", "Kişi öldükten sonra geride bıraktığı şeylerin en hayırlısı, kendisine dua eden hayırlı bir evlattır." gibi Hadis-i Şeriflerle dünya hayatının süsü, zineti, meyvesi, gülü sembolü olan Rabbimizin emanetlerini iyi yetiştirmemizi biz ümmetlerine tavsiye etmişlerdir.
Hayatta örneği, önderi Hz.Peygamber olan Şeyh Emir Külal Hazretleri oğlunu iyi yetiştiriyor, onu güzel terbiye ediyordu. O'na para-pul, makam-mevki, şan-şöhret sevgisi değil; Allah sevgisi, peygamber sevgisi ve O'nun ashabının sevgisini öğretiyordu. İyi veya kötü dünyada yapılan herşeyin karşılığını mutlaka görüleceği ahiret inancını öğretiyordu. Çünkü O, biliyordu ki, yetişen nesillerin bozulmalarının sebebi onları ihmal eden, onlara dinlerini, onun farz ve sünnetlerini öğretmeyen ve öğretmeyi ihmal eden babalardır. Emir Külal Hazretleri bu düşünceyi etrafına telkin ediyor ve kendisi de eksiksiz olarak oğlu üzerinde tatbik ediyordu.
İşte O'nun oğluna verdiği nasihatler...
¦ Oğlum Peygamber'i anandan ve babandan daha çok seveceksin.
¦ Soyunla öğünmeyeceksin.
¦ Ağzında hiç yalan çıkmayacak; her gününü son gününmüş gibi değerlendireceksin.
¦ İlim öğrenecek ve bunda asla üşenmeyeceksin.
¦ Ak sakallı yaşlı da olsan kılıç çekmeyi, düşmana karşı cihad etmeyi hiç elden bırakmayacaksın.
¦ Selamsız hiçbir topluluğa girmeyeceksin.
¦ Nikahsız kadınla oturmayacaksın.
¦ Hadisler sana yol gösterecek, Hz.Kur'an ise senin rehberin olacak.
¦ Oğlum! hayat her şeyi ve her yanıyla senin için bir mekteptir. Hayra koş; kötülükten kaçın. Unutma ki en büyük silahın Allah'a ettiğin dua olacaktır.
Emir Sultan, bu öğütlerin ışığında dinin inceliklerinin yaşandığı bir ailede Emir Külal gibi muhterem bir babanın yanında terbiye görerek büyüdü. İleride yıkılmaya yüz tutan genç Osmanlı Devletinin ıslahında padişahlara, ulemaya ve umeraya, ilim adamlarına verdiği nasihatler ile büyük rolü olacak Emir Sultan Hazretleri işte böyle yetişmiştir.
BUHARA'DAN BURSA'YA
Genç yaşta manevi kemâlâta eren Emir Sultan, Allah ve Peygamber aşkı ile Hicaz'a gitmek için Buhara'dan ayrılır. Ayrılırken de Buhara'da bulunan vefakar baba dostlarıyla, âlimlerle ve erenlerle vedalaşıp, hac kervanıyla yollara düşer. Merv, Nişabur, Isfahan, Bağdat ve Basra üzerinden Hicaz'a ulaşır. Haccını tamamladıktan sonra Medine-i Münevvere'ye yerleşir. Gâyesi Allah Resûlü'nden (sas) feyz alarak huzurlu bir hayat yaşamaktır. Bu maksatla orada ikamet etmeye başlar.
Günler geçmekte, yirmi yaşlarındaki Peygamber âşığı genç, dinamik ve mütevazı Emir Sultan, yeni dostlar edinmekte, güzel bir hayat yaşamaktadır. Âlim ve ariflerle, Allah dostu ve Resulullah âşığı muhterem zatlarla sohbet ederek ilmini, irfanını geliştirmektedir. Medine'deki bu durumu çok fazla devam edemeyecektir. Zira görmüş olduğu bir rüyada Efendiler Efendisi'nden (sas) kendisine mânevî bir işaret gelir. Şöyle ki; Resûl-i Ekrem'in (s.a.v) huzurunda edeple oturmaktadır. Yanlarında Hz. Ali de vardır. Kendisine denir ki: "Ey oğul! Hak Tealâ tarafından sana işaret olundu ki, Diyâr-ı Rum'a (Anadolu) varıp ceddin Hz. Muhammed'in (sas) sünnetinin âdâbını Müslümanlara takva yolu ile açıklayasın. Bu yolculukta yanan üç kandil sana yol gösterecek. O kandiller nerede sönerse, oraya yerleşeceksin ve kabrin de orada olacak." Bu işaret Emir Sultan'ı o cennetler kadar güzel Medine'den ayıracaktır. Medine'ye giden bir Peygamber âşığının "Bana Medine o kadar güzel geldi ki, farz-ı muhal o anda cennetin bütün kapıları ardına kadar açılsaydı, ihtimal cenneti değil, Medine'yi tercih ederdim." dediği o güzel beldeden, Allah rızası için, mübarek emre itaat edip hicret etmiştir.
Hicret bir davanın yayılması için çok önemli bir esastır. Tarihte hicret etmedik büyük bir dava ve mefkûre adamı yok gibidir. Peygamberlerin hayatında da hicreti görüyoruz. Hz. İbrahim'i (as) Babil'den Kenan'a, Suriye'den Mekke'ye göç ettiren bir dava vardır. Hz. İsa'yı (as) Filistin çevresinde dolaştıran, Arap Yarımadası'nı gezdirten, hatta Anadolu içlerine kadar getiren bir yüce mefkûre, Allah'ın kendisine tevdi ettiği bir vazife vardır. Hz. Musa'nın (as) da ideali uğrunda hicret eden nebilerden olduğunu biliyoruz. Bu kudsiler arasında en büyük muhacir, Efendimiz'dir (sas). Çünkü hicret, her şey gibi O'nunla (sas) tam mânâsını bulmuştur. Evet hicret, Allah'ın hoşuna giden bir ameldir. Çünkü hicret eden kimse, Allah için çok büyük bir fedakârlığa katlanır. Bir insanın ailesini, evlad ü iyalini, doğduğu yeri terk etmesi çok zordur.
Emir Sultan Hazretleri, Buhara'dan Medine'ye ve cennet misal bu yerden, yeni cennet beldeleri oluşturabilmek için Bursa'ya gelecektir. Bursa'ya geldiğinde, daha yirmi bir-yirmi iki yaşlarında bir gençtir. Bu bize günümüzde onun gibi gençlerin Anadolu'dan dünyanın dört bir yanına yaptığı hicreti hatırlatıyor.
Emir Sultan Hazretleri, bu mânevî işaret üzerine hacca gelen Buharalılardan ve bazı Medinelilerden oluşan kafile ile Anadolu'ya hareket etti. Kudüs'e uğrayıp Mescid-i Aksa'yı, Câmi-i Ömer'i ve orada bulunan peygamberlerin ve sâlih zatların kabirlerini ziyaret etti. Şam'a uğrayıp Ashâb-ı Kirâm'dan orada medfun bulunan Bilâl-i Hâbeşi'nin (ra), Muhyiddin-i Arabi (1165- 1240) gibi veli kulların, Hums'ta Halid bin Velid Hazretlerinin, Halep'te Hz. Zekeriyya'nın (as), Antakya'da Habib-i Neccar'ın, Konya'da Sadreddin-i Konevi (1210- 1274) ve Mevlâna Celâleddin'in (1207-1273) kabirlerini ziyaret etti. Karaman, Kütahya güzergahından yol alıp, İnegöl üzerinden Bursa'ya ulaştı. Kafile Bursa'nın doğu kısmında Gökdere vadisinde konakladı. Emir Sultan çevresindeki muhib ve müridlerine, Evliya Çelebi'nin dediği gibi: "Ey kardeşler! Bizim ömrümüzün kandili bu şehirde sönecek, makamımız bu şehir olacak." dedi. Böylece Emir Sultan ve beraberindekiler Bursa'ya yerleşmiş oldu.
Bursa'ya yerleşen Emir Sultan, bir müddet inzivaya çekilmeyi tercih etmiştir. Ancak kısa bir süre sonra Bursa'nın Müslüman halkı bu cevheri keşfetmiştir. Zira Mecdi Efendinin, "Terceme-i Şakâik-i Numaniyye" eserinde dediği gibi: "Allah sevgisine ulaşan kişinin, kalblerin sevgilisi olacağı kesindir." Bu sebeple Bursalılar ona büyük sevgi ve saygı besleyip ve onu baş tacı etmişlerdir. Bu sevgi günümüze kadar kesintisiz gelmiş ve halen de türbesine yapılan akın akın ziyaretlerle devam ettirilmektedir. Emir Sultan'a duyulan saygının bir göstergesi olarak, Ramazan geleneklerinden olan sahur davulu, Emir Sultan mahallesinde çalınmayıp, "pilâva, pilâva" seslenişi ile halk sahura kaldırılmaktadır.
Emir Sultan'ın Bursa'ya geldiği dönem, Yıldırım Bayezid (1389- 1402) devridir. Bu devir, Osmanlı'nın kuruluş döneminin en önemli hâdiselerinin yaşandığı devirdir. Bir yandan Anadolu Türk Birliği'ni sağlamak için beylikler teker teker Osmanlı'ya katılırken, diğer yandan İstanbul kuşatmaları ve Balkanların fethi çalışmaları devam ediyordu. Haçlılara karşı Niğbolu Zaferi kazanılıyordu. Devletin toprakları yaklaşık bir milyon kilometrekareye ulaşmıştı. Cihan hükümdârlığı mefkûresi, Yıldırım'la Timur'u karşı karşıya getirmiş ve genç Osmanlı Devleti, 1402 Ankara Savaşı neticesinde yıkılma tehlikesi ile karşılaşmıştı. Fetret Devri olarak bilinen bu dönem on bir yıl sürmüş ve nihayet Çelebi Mehmed'in 1413'te tek başına iktidarı elde etmesiyle devlet yeniden derlenip toparlanmıştır. Çelebi Mehmed ve sonrasında İkinci Murad yeniden devleti güçlü hale getirmişlerdir.
Bu üç hükümdârın dönemlerine ve hadiselerine şahit olan padişahlara dua ederek kılıç kuşatan, onları cihada teşvik eden, İkinci Murad dönemindeki İstanbul kuşatmasına (1422) bizzat talebeleriyle iştirak eden, devletin zor zamanlarında etrafındaki halka birlik ve beraberliğin önemini anlatan, padişah da olsa hiç çekinmeden gerektiğinde ikaz eden Emir Sultan Hazretlerinin önemli hizmetler yaptığını görüyoruz. Emir Sultan'ın emr-i bi'l-ma'ruf nehy-i ani'l-münkeri yerine getirmede çok cesur olduğunu söyleyen kaynaklar şöyle der: "Hür düşünceli, sözünü esirgemez, iyiliği emredip, kötülükten nehyederken, mevkii-mertebesi ne olursa olsun kişiler arasında hiç fark gözetmez, dinin emirlerini anlatmakta herkesi eşit tutardı. Özellikle dinî değerlere uymayan tutum ve icraatlar karşısında yönetim mevkiinde bulunanlara hakikatı söylemekte çok cesurdur. O gerçeği söyleyen bir münevverdi, dalkavukluk nedir, bilmezdi. Âlimlerin dalkavukluk yapmasının cihanı harab edeceğine inananlardandı."
Yıldırım Bayezid'in kızı Hundi Fatma Sultan, rüyada aldığı mânevî bir emir üzerine, Emir Sultan ile evlenmiştir. Padişah kızı ile âlim ve Allah dostu birisi arasında gerçekleşen bu evlilik, Osmanlı Tarihi'nin ilklerindendir. Bu evlilik ile alâkalı olarak Yıldırım Bayezid zamanında Bursa kadısı olan ve daha sonra İkinci Murad Han döneminde Osmanlı'nın ilk Şeyhülislâm'ı olacak olan Molla Fenari (1350-1430), padişaha yazdığı bir mektupta Emir Sultan'ın büyüklüğünü şu sözlerle ortaya koyar: "...Emir Sultan'ın Resûl-i Ekrem'in (sas) neslinden değerli bir kimse olduğunu bilesiniz. Hz. Peygamber'in (sas) neslinden Anadolu'ya bunun gibi değerli bir zât gelmemiştir. Buhâra'dan peygamber soyundan böyle bir kişinin buraya gelmesi büyük mutluluktur. Ne mutlu size ki, Peygamberlerin Sultanı (sas) ile dünür oldunuz. Dünya ve âhirette mutluluğunuza vesile olacak işlerinizin giderek çoğalmasını Allah'tan dilerim. Şunu da bilmenizde fayda vardır ki, damadınız olan bu zât, Peygamber Efendimiz'in (sas): "Ümmetimin âlimleri İsrailoğulları'nın peygamberleri gibidir." hadîsinde işaret ettiği şahsiyetlerden biridir. Hele hele Hz. Peygamber'in soyundan olması onun değerini bir kat daha artırıyor. Biz Hz. Resûl'den sonra bunlardan gördüğümüz eser ve tecellilerin başka hiç kimseden naklolunduğunu görmedik..."
Emir Sultan'ın ilim ve maneviyattaki büyüklüğünü anlayan Yıldırım Bayezid Han onunla iftihar eder. Niğbolu Savaşı sonrası, yirmi cami yaptırma adağını da Emir Sultan'ın tavsiyesi üzerine yirmi kubbeli Ulucami'yi yaptırmak sûretiyle gerçekleştirir.
Vefatı
İsmail Beliğ'in Güldeste'sinde ifade edildiği gibi, "Cenab-ı Hakk'ın füyüzatına mazhar keramet sahibi, velâyet tahtının sultanı" olan Seyyid Şemseddin Emir Sultan Hazretleri; mücadele, mücahede, riyazât, zikir, dua, niyaz, tazarru, cihad, hizmet ve sa'y-u gayret dolu bir hayatta binbir tatlı hatıra bıraktıktan sonra 1429 yılında Allah'ın rahmetine kavuşmuştur. Şair Ahmed Paşa şu mısralarıyla tarih düşmüştür:
"İntikal-i Emir Sultan'a
Oldu tarih: İntikâl-i Emir"
Cenaze namazını Hacı Bayram-ı Veli Hazretleri kıldırmıştır. Emir Sultan Hazretleri, türbesinde eşi Hundi Fatma Sultan, oğlu Emir Ali ve iki kızı ile yatmaktadır.
Türbesi Bursa'nın güneydoğusunda isminin verildiği mahallede, yüksek bir yerdedir. Türbesinin hemen karşısında, iki minareli Emir Sultan Camii vardır. Etrafında büyük bir mezarlık bulunur. Emir Sultan'a komşu olmak isteyen Bursalıların yattığı bu mezarlarda belki birkaç Bursa gömülüdür. Mermerle döşenmiş büyük bir avluya karşılıklı iki büyük kapıdan girilir. Doğu kapısının üzerindeki âyette, meleklerin cennete gireceklere söyleyeceği ifade yazılıdır: "Selâm üzerinize olsun. Ne hoşsunuz! Ebedi olarak içinde kalmak üzere cennete girin." (Zümer, 73) Avlu ortasında gece-gündüz durmadan akan şadırvan, Emir Sultan makamının ilâhî havasına başka bir âhenk ve renk katar. Cami ve türbe, Cuma günleri tarihi günlerini yaşar. Namaz kılınacak yer bulunmaz. Allah'ın bu sevgili kulunun Bursa'ya kazandırdığı mânevî havadan herkes hissesine düşeni almaya çalışır.