« Ana Sayfa »      « İlkelerimiz »

BAŞBUĞ TÜRKEŞ

ELMALILI HAMDİ YAZIR MEÂLİ

İrfan YÜCEL

Alparslan TÜRKEŞ

Alparslan TÜRKEŞ

Seyid Ahmed ARVASÎ

Ayhan TUĞCUGİL

M. Metin KAPLAN

Namık Kemal ZEYBEK

Prof. Dr. İBRAHİM TELLİOĞLU

23 Nis

2012

SADETTİN NÜZHET ERGUN

01 Ocak 1970

(1899-1946) Türk edebiyatı tarihçisi, Üsküdar Hallaç Baba Sadî Dergâhı'nın son şeyhi.

Bursa'da doğdu. Babası Kolağası Ali Efendi, dedesi müftü Abdullah Efendi'-dir. Annesi Sâdiye Hanım, Yenişehr-i Fe-nâr (Tesalya) Sadî Dergâhı şeyhi ve divan sahibi şair Mehmed Vehbî'nin kızıdır. An¬ne tarafından bütün akrabası Sa'diyye tarikatına mensuptur. Hallaç Baba Sadî Dergâhı şeyhi dayısı Ahmed Ferid Efen-di'nin erkek çocuğu olmadığı için onun vefatından sonra bu tekkeye şeyh tayin edildi (1907). Bu sırada henüz sekiz ya¬şında olan Sadettin'e vekâleten bu gö-revi, Koska'da Abdüsselâm Sadî Dergâhı şeyhi Yahya Efendi, onun ölümü üzerine de Şeyh Ali Fakrî Efendi yürüttü. İlk öğ¬renimini Üsküdar İttihat ve Terakkî Nu¬mune Mektebi'nde tamamlayan Sadettin bu arada Arapça ve Farsça öğrendi. Üs¬küdar Sultânîsi'nden sonra Darülfünun Edebiyat Fakültesi'nden mezun oldu.

1921'de Ali Fakrî Efendi'den Sadî, Rifâî ve Nakşibendî icazetleri aldığı gibi Bâb-ı Meşihat'ta imtihan edilerek asaleten şeyh oldu. Tekkeler kapatılınca (1925) Ankara Erkek Lisesi'ne edebiyat öğret¬meni olarak tayin edildi. Daha sonra sı¬rasıyla Konya'da Erkek Muallim Mekte¬bi, Kız Muallim Mektebi ve Erkek Lisesi ve Orta Muallim Mektebi'nde, İstanbul'¬da Erenköy Kız Lisesi, Kadıköy Erkek Li¬sesi ile Haydarpaşa Lisesi. Maltepe, Ha-lıcıoğlu ve Kuleli Askerî liselerinde öğ-retmenlik yaptı. Bir ara İstanbul Üniver¬sitesi Edebiyat Fakültesi'nde ders ver¬di. Arkeoloji Müzesi'nde kütüphane me¬murluğu yaparken hastalandı. II. Dün¬ya Savaşı'nda hükümetin tedbir olarak isteyenlerin İstanbul'dan Anadolu'ya gi¬debileceklerini duyurması üzerine has¬talığının da verdiği endişelerden dolayı ailesiyle birlikte Çankırı'ya gitti (1941)

İstanbul'a döndükten sonra hastalığı daha da arttı, yoksulluk ve sıkıntı içine düştü. Kendisini yakından tanıyanlar mâ¬ruz kaldığı kıskançlık, rekabet ve iftira¬lar yüzünden özellikle sinirlerinin bozul¬duğunu belirtmektedir. Nâmık Kemal'in Şiirleri[567] adlı kitabını ithaf ettiği devrin Maarif Vekili Hasan Âli Yü¬cel tarafından Beyazıt Devlet Kütüpha¬nesi müdürlüğüne getirildi (1943). Bu görevi sürdürürken 25 Nisan 1946'da Validebağı Prevantoryumunda veremden öldü. Karacaahmet Mezarlığı'nda şair Ne-dîm'in yakınına defnedildi.

Gençlik yıllarında darülfünundan ar¬kadaşı olan Mehmed Mesih'in çıkardığı Millî Mecmua 'da (1923-1928) Şeyh Hü¬seyin Sadettin imzasıyla mutasavvıfane gazeller yayımlayan Ergun Ankara'da neşredilen Hâkimiyet-i Milliye, Konya'¬da çıkan Babalık, Kervan, Yeni Fikir ve İstanbul'da yayımlanan Kurun gazete¬lerine çeşitli yazılar yazdı. Gençlik[568], Halk Bilgisi Haberle¬ri (1929-1942), Çmaralü (1941-1944) ve Türklük (1939-1940) mecmualarında da çeşitli derleme ve makaleleri yayımlandı.

Divan, tekke ve halk edebiyatları üze¬rinde bugün de önemini koruyan bir¬çok çalışma yapan Sadettin Nüzhet, se¬sinin güzelliği sebebiyle erken yaşlarda başladığı mûsikiyle meşguliyeti sırasın-da, Harbiye Nezâreti mümeyyizliğinden emekli Şeyh Said (Özok) Efendi'den pek çok ilâhi meşkederek kendini yetiştir¬miştir. Bestelediği az sayıdaki bazı eser¬leri de bilinmektedir. Erken yaşta ölü¬mü, Türk Şairleri ve Türk Musikisi An¬tolojisi gibi önemli eserlerinin yarım kal¬masına sebep olmuştur. Hastalığından dolayı ıstırap çekerken bile çalışmaktan geri durmayan Sadettin Nüzhet. maddî sıkıntı içinde bulunduğu yıllarda incele¬melerini düzenli düzensiz defterlere ve kâğıt parçalarına dağınık bir şekilde yaz¬mış, ölümü üzerine notları ailesi tara¬fından Beyazıt Devlet Kütüphanesi 'n-deki çalışma odasından alınmıştır. Yıl¬maz Öztuna, Türk Musikisi Antolojisi'-nin din dışı eserlere ait müsveddeleri¬nin Ankara'da Millî Kütüphane'de bu¬lunduğunu büdirmekteyse de (Itrî, s. 83) bu müsveddelerin halen Kültür Bakanlı¬ğı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Mü-dürlüğü'nde bulunduğu anlaşılmaktadır.[569]

Eserleri.

1- İlm-i Tasavvuf[570]. Yazarın Şeyh Hüseyin Sadettin is¬miyle yayımladığı ilk eseridir.

2- Konya Vilâyeti Halkiyat ve Harsiyatı[571]. Konya'da öğretmenlik yaparken ruhiyat muallimi Mehmed Ferid'le bir¬likte yayımladıkları, devrinde büyük il¬giyle karşılanan eser bu sahada yapıl¬mış ilk çalışmadır. Kitapta, başta saz şa¬irleri olmak üzere Konya ve çevresinde yetişmiş şairlerin biyografileri ve eser¬leriyle bu yörede derlenmiş ninni, mâni, türkü, ağıt, bilmece, atasözü, fıkra, de¬yim, tekerleme, kinaye, dilek, İlenç, Türk adları ve mahallî kelimeler lugatçesi yer almaktadır. Bu eser aynı zamanda Cum¬huriyet döneminde yayımlanan ilk folklor derlemelerine de örnek olmuştur.

3- Halk Şairleri[572]. Eserde, divan ede¬biyatı etkisinde kalmamış ağıtçı kadınlar¬la türkü yakan kadın ve erkek on dokuz kişinin kısa biyografileriyle şiirlerinden örnekler yer almaktadır.

4- Halk Şâirleri -Karacaoğlan[573]. Kitapta Kara-caoğlan'ın kısa biyog raf isiyle 231 koş¬ma ve kırk iki semaisi vardır. Eser yeni ilâvelerle sonradan birkaç defa daha ba¬sılmıştır.

5- Gevheri[574]. XVII. yüzyılın önemli saz şairlerinden Gevheri" hakkındaki ilk ciddi çalışmalardan biri¬dir.

6- Pir Sultan Abdal[575] Kitapta Pîr Sultan Abdal bibliyografya¬sı ile Pîr Sultan Abdal'ın hayatı, eser¬leri, edebî şahsiyeti ve nefesleri yer al¬maktadır.

7- Bektaşî Şairleri[576]. Eserde alfabetik sırayla yer alan şairlerin kısa hal tercümelerine ve şiir-lerinden örneklere yer verilmiştir. Ekler¬le birlikte 180 ismin bulunduğu kitap, yazar tarafından 1944 yılında genişleti¬lip üç cilt olarak (I ve II. ciltler bir arada) yeniden yayımlanmıştır.

8- Mevlânâ[577]. Yazar bu eserinde Mevlâ¬nâ'nın hayatını, tasavvufîve edebî şah¬siyetiyle tesirlerini incelemiş, bazı Türk¬çe beyitlerinden ve Mevlânâ hakkında çe¬şitli şairlerin yazdığı methiyelerden ör¬nekler vermiştir.

9- İstanbul Meşâhiri-ne Ait Mezar Kitabeleri[578]. Eserde Üsküdar ilçesinde medfun bazı meşhur kişilerle mezar kitabeleri hak¬kında bilgi verilmiş, ayrıca kitabelerin fo¬toğrafları da eklenmiştir.

10- Âşık Ömer[579]. Âşık Ömer'in hayatı, şi¬irleri, edebî ve tasavvufî şahsiyetiyle et¬kileri eserde geniş bir şekilde incelen¬miş; şiirleri destan, koşma, gazel, mu¬rabba, muhammes ve semailer şeklin-de tasnif edilmiştir. Kitabın sonunda Âşık Ömer'in şairleri öven "Şâirnâme" adlı bir şiiriyle bu şiirin Salâhî tarafından yapı¬lan manzum şerhi yer almaktadır.

11- Türle Şairleri'[580]. He¬men hemen bütün şuara tezkireleri ve belli başlı kaynaklar taranarak meyda¬na getirilen bu önemli eser sahasında büyük bir boşluğu doldurmuştur. Yaza-nn ölümü üzerine 98. formada 1432 say¬fa olarak yarım kalan eserde 1074 şair ve eserlerinden belli başlı örnekler yer almaktadır.

12- Halk Edebiyatı Antolo¬jisi[581] Eserde üç bölüm ha¬linde yüzyıllara göre sıralanmış otuz altı âşığın ve otuz üç mutasavvıf şairin bi-yografıleriyle türkü, ağıt ve mâni örnek¬leri yer almaktadır.

13- Türk Musikisi Antolojis[582] Türk mûsikisi tarihi hakkında oldukça geniş malzemenin bir araya getirildiği eserde XV1I-XX. yüzyıllar Türk dinî mûsikisinin tarihf gelişimi incelenmiş, bu alandaki bestekâr ve icracılar hakkında bilgi ve¬rilmiş, bunlara ait tesbit edilebilen dinî mûsiki güfteleri de kaydedilmiştir.

Sadettin Nüzhet'in diğer eserleri şunlardır:
Tanzimata Kadar Muhtasar Türk Edebiyatı Tarihi Numuneleri[583],
Şeyh Galib[584];
Âşık[585];
Beşiktaşlı Geddi[586];
Hengâmî[587];
Kâtibi[588];
Kuloğlu[589]:
Nâmık Kemal[590],
Neşâtî[591];
Rûmî Paşa[592];
Subûhî[593];
Şeyhülislâm Bahâî[594];
Cenab Şahabeddin[595];
Fehim[596],
Samih fii[597],
Silleli Sürûrî[598].
Bakî[599];
Edebiyat ve Edebiyat Tarihi Özü[600],
Şeyh Galib[601],
Aka Gündüz[602],
Ali Cânib[603];
Ali Nihad[604];
Hatâyı Divanı.

Ziyaret -> Toplam : 125,34 M - Bugn : 105681

ulkucudunya@ulkucudunya.com