« Ana Sayfa »      « İlkelerimiz »

BAŞBUĞ TÜRKEŞ

ELMALILI HAMDİ YAZIR MEÂLİ

İrfan YÜCEL

Alparslan TÜRKEŞ

Alparslan TÜRKEŞ

Seyid Ahmed ARVASÎ

Ayhan TUĞCUGİL

M. Metin KAPLAN

Namık Kemal ZEYBEK

Prof. Dr. İBRAHİM TELLİOĞLU

05 Mar

2013

YUSUF HİKMET BAYUR

01 Ocak 1970

(1891-198)Türk devlet adamı ve tarihçi.

İstanbul'da doğdu. Sadrazam Kıbrıslı Kâmil Paşa'nın torunudur. Babasını kü¬çük yaşta kaybettiği için dedesinin ya¬nında ve himayesinde yetişti. İlk ve orta eğitimini İstanbul'da, yüksek tahsilini Pa¬ris'te yaptı.

Türkiye'ye döndükten sonra Galata¬saray Lisesi'nde öğretmenliğe başladı. 1920 yılında Kurtuluş Savaşı'na katılmak üzere Ankara'ya gitti ve Dışişleri Bakan-lığı'nda görev aldı. İyi yabancı dil bildiği için kısa zamanda kendisini kabul ettir¬di ve dış siyasetin belirlenmesinde önem¬li rol oynadı. Lozan Konferansı sırasında İsmet Paşa'nın müşavir kadrosunda yer aidi; 1925'ten sonra dış ülkelerde görev yapmaya başiadı. 1927 yılında Belgrad orta elçiliğinden sonra cumhurbaşkanlı¬ğı genel sekreterliği yaptı. Ardından Af¬ganistan büyükelçiliğinde bulundu. İimî çalışmalarına Türk Tarih Kurumu üyesi olarak bu sıralarda başladı. Fakat daha önce Ankara'daki iik memuriyet günle¬rinde Sevr Antlaşması'nı protesto eden Ankara hükümetinin haklılığını göster¬mek için imzasız olarak Türk Muâhede-i Sulhiyyesi ve Mâhiyyet-i Hakîkiyye-si (İstanbul 1336] adlı risaleyi kaleme al¬mıştı.

Esas siyasî hayatı 1933'te Manisa mil¬letvekili oiunca başladı. Kısa süren Ma¬arif vekilliği sırasında üniversite refor¬mu yapıldı ve üniversitelerde inkılâp ta¬rihi derslerinin mecburi olarak okutul¬ması kabul edildi. İlk dersi 4 Mart 1934 günü İstanbul Üniversitesi'nde bizzat kendisi verdi. Atatürk'ün ölümü üzerine yeni cumhurbaşkanı adayını belirlemek için toplanan Cumhuriyet Halk Partisi meclis grubu toplantısında 323 kişi ara¬sında oyunu İsmet İnönü'ye vermeyen tek mebus oldu. Daha sonra Ankara Üni-versitesi'nin çeşitli fakülte ve yüksek okullarında Türk inkılâp tarihi dersleri veren Bayur siyasî tarih profesörlüğü¬ne, bir süre sonra da Hint tarihi ordinar¬yüs profesörlüğüne tayin edildi.

Çok partili siyasî hayata geçilince İnö¬nü'ye karşı sert bir muhalefete girişti. Devrin gazetelerinde oldukça etkili siya¬sî yazılar yazdı. Millet Partisi'nin kurucu¬ları arasında yer aldı ve bu partinin ge-nel başkanlığına kadar yükseldi. Daha sonra Demokrat Parti listesinden bağım¬sız milletvekili olarak Büyük Millet Mec-lisi'ne girdi. Ancak iktidar partisinin din ve vicdan hürriyeti çerçevesinde din eği¬timine vermek istediği önemi benimse¬memiş ve meselâ din derslerinin orta-okullarda okutulmasına karşı çıkmıştır. Bayur bu düşünce ile Türkiye Büyük Mil¬let Meclisİ'ne verdiği bir soru önergesin¬de, din eğitiminin modern Türkiye'nin geleceği için tehlikeli olabileceğini belirt¬miştir[354]. Bayur ayrıca ibadet dilinin Türkçe olmasının gerektiğini sa¬vunmuştur ("İbadet Dili", s. 151-1531.27 Mayıs 1960'ta gerçekleştirilen askerî ha¬rekât sırasında tutuklanan Bayur, dev¬rin iktidar partisi ileri gelenleriyle birlik¬te Yassıada mahkemesinde yargılandı ve mahkûm edildi. Fakat bir süre sonra çı¬karılan af kanunu ile serbest bırakıldı. Daha sonraki hayatı boyunca aktif siya¬sete girmedi. 1961 anayasasından son¬ra tartışmaya açılan ve yayılmaya baş¬layan sol fikirlerin karşısına sert bir şe¬kilde çıktı ve bu fikrin taraftar bulma¬ması için gazete ve dergilerde seri ma¬kaleler yazdı. 6 Mart 1980 tarihinde İs¬tanbul'da öldü.

Eserleri:

1- Türk İnkılâbı Tarihi[355]. Üç cilt halinde on kitap¬tan oluşan bu eser 1878 Berlin Muahe¬desi iie başlar, 1. Dünya Savaşı'nın sonu¬na kadar gelir.

2- Hindistan Tarihi[356]. Hindistan'la ilgili çalışmalarına Kabil elçiliği sırasında baş¬layan yazar bu çalışmalarını Türk Tarih Kurumu'nun neşretmeyi amaçladığı "Türk Tarihinin Ana Hatları" serisinde değer¬lendirmiş, daha sonra da bunları Hindistan Tarihi adlı kitabında toplamıştır. Üç ciltten oluşan bu eserin I. cildi flk-çağ'lardan başlayarak Gurkanlı Devleti'-nin kuruluşuna kadar, II. cildi Gurkanlı Devleti'nin büyüme devri [1526-1737), İli. cildi Nâdir Şah Avşar'ın akınından bağım-sızlık ve Cumhuriyet devrine kadar (1737-1949) gelir. Son cilt, kuruluşundan son zamanlarına kadar Afganistan tarihini de ihtiva eder.

3- Yeni Türkiye Devle-ti'nin Haricî Siyaseti[357]. Ba-yur'un üniversitede okuttuğu inkılâp ta¬rihi derslerinin notlarından oluşmakta¬dır.

4- Atatürk, Hayatı ve Eseri[358]. Bu kitapta doğumundan Samsun'a çıkışına kadar Mustafa Kemal'in hayatı anlatılmaktadır, s. XX. Yüzyılda Türk¬lüğün Tarih ve Acun Siyasası Üzerin¬deki Etkileri.[359]

Humâyunnâme ve Veitöyi (Babur'un Hatıratı) adlı eserlerin önsöz ve girişle¬rini de yazan Bayur, Türk Tarih Kurumu Beiieten'inde pek çok makale neşret¬miş ve Türk Tarih kongrelerine ilmî teb-liğlerle katılmıştır. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu çeşitli zaman¬larda Bayur'un eserlerinin tıpkıbasımla¬rını yapmıştır.

1927 yılında Mustafa Kemal Paşa'nın Nutuk'unu hazırladığı sıralarda en bü¬yük yardımcıları arasında bulunan Y. Hikmet Bayur hayatı boyunca onun yolun¬dan ayrılmamıştır. Atatürk'ün "Bursa Nutku" diye adlandırılan konuşmasının hiçbir zaman yapılmadığını savunanların başında geliyordu. Laik eğitim ve öğre¬timden ömrü boyunca vaz geçmemiş, dil ve din alanlarında derhal reformlar ya¬pılmasını isterken eserlerinde yeni keli¬meleri de aşırıya varan bir ısrarla kullanmıştır.

Ziyaret -> Toplam : 125,32 M - Bugn : 85071

ulkucudunya@ulkucudunya.com